06 juli 2017

Hjälp mig att gå i mål med mitt fotoprojekt #beas365project!



Som många av er vet så tar jag (minst) 1 bild om dagen med systemkameran som hamnar i mitt årsalbum och på Instagram.

Idag hände det som inte får hända dag 187 när man skall ta en bild om dagen i 365 dagar, kameran råkade ut för en olycka. Jag stod mitt i Norrån här i Boden och tog bilder jag blev väldigt nöjd med samtidigt som jag viftade bort blodsugare. När jag skulle förflytta mig lyfte jag upp stativet med kameran på och då hände det. En glass skruv på stativet gjorde att kameran olidligt långsamt gled ur sitt fäste och plumsade ner i ån mellan två stenar. Fiskade snabbt upp den men det rann vatten ur objektivet och kameran som var påslagen fick spunk och började stänga/öppna slutaren som besatt.

Skruvade av objektiv och såg att slutaren fastnat halvväg, bytte batteriet för att se om jag kunde få kameran att svara alls men icke. Väl hemma försökte jag montera isär kameran för att se om jag kunde torka ur den men tros avlägsnande av alla skruvar vägrade den att öppna sig mer än några millimeter.


Panik, jag vill verkligen slutföra mitt projekt, fotograferandet är oxå min ventil till det mesta. Jag behöver de där minuter/timmarna av koncentration på att hitta och föreviga ett motiv. Den ständiga jakten på något att fota kan vara stressande ibland men så förlösande när jag står där och trycker av. Jag mår helt enkelt bra då, glömmer bort besvären med ett bråkande ben, kassa blodvärden och annan skit som kan tynga ner en ibland. Hjärnan varvar ner, tankarna helt fokuserade på en sak, fånga det ögat ser med kameran. Eller fånga det kameran kan se men som jag bara kan ana.

Att behöva använda gamla skruttkameran Sony NEX-5N (5 år gammal) känns inte så lockande plus att den inte mår så bra den heller efter hårt liv som vinterkamera ute på fönsterblecket och på långvandringar.

Min ekonomi är verkligen inte i ett läge för att köpa ny kamera pga dubbel bosättning och pendling till Stockholm som jag får stå för själv plus att sonen snart skall flytta så vi har ett boende till att betala för. Bloggade om den situationen i går. Och ja sonens dröm att bli elithandbollsspelare får gå före min dröm att kanske sälja en bild då och då.

Men så hojtade @nymagnum på Twitter och ingöt lite mod och hopp. Så jag chansar kanske kanske finns det någon där ute som är villig att skänka en krona eller två eller har en Sony a6000 (eller annan med E-mount likvärdig eller bättre) liggandes i ett skåp och samlar damm och vill sälja billigt. För nu är jag desperat, inom mindre än 26 timmar skall nästa bild vara tagen.

Drömmer om en A7RII för att ta mitt fotande ett steg vidare men känner väl att det kanske är att ta i att be om 30000. För 10000 skulle jag kunna köpa uppföljaren a63000 dock.

Jag har inte så mycket att erbjuda som motprestation mer än bilder, kan nog ordna fram A4 prints på en bra fotoskrivare om det önskas (en kompis har en sådan). Tipsa om hur man fotar norrsken och bästa ställena för det kan jag oxå bidraga med och åker ni upp till Abisko kan ni få massor med tips eller till och med en egen guide.

Skulle alla som följer mig på Instagram och Twitter ge en 5:a var skulle jag få ihop till ny kamera.

Kan/vill ni inte stötta så är det helt ok men kanske kan ni tänka er att följa mina album och uppmuntra mig att fortsätta fota?
ÅrsalbumetInstagram

Vill du stötta mig kan du använda Swish 0703255382 (Beatrice Karjalainen) eller kampanjen på GoFundMe.


Hjälp mig sprida länken https://www.gofundme.com/savebeas365project
Jag har ju inget eget Facebookkonto av olika anledningar så ni får hemskt gärna hjälpa mig att sprida länken den vägen.

Inga kommentarer: