02 februari 2020

#beas365project 2020- Ångrade sig

Tog en promenad för att sätta mig på ett fik för att skriva på en av skrivövningarna (det flöt på jättebra tills jag upptäckte att jag läst uppgiften lite fel då blev det stopp). På vägen dit stannade jag och fotade lite välbekanta miljöer men dagens bild får bli denna snöiga bild på ett nytt motiv. Tyckte grenarna ramade in bänkarna så fint och det såg lite ut som om någon tänkt sätta sig på bänken men ångrat sig.

Bilden är ett stående utsnitt ur en liggande bild. Gapade över lite mycket i liggande format, borde vågat ta den så här tight beskuren redan i kameran. Något att öva på :-)

Vitbalansen bråkade en del med mig och jag bestämde mig tillslut för att göra den nästan svartvit och drog upp Vibration överlag men drog sedan ner Saturation på röd, orange, gul och blå men drog upp på lila och magenta för att få de lite rosa skuggorna och en antydan i molnen. Var inte helt nöjd med himlen som blev lite väl platt och för att få lite mer struktur provade jag mig fram med en graderad Dehaze. Blev rätt ok men nu funderar jag på om himlen plötsligt stör istället. Vad säger ni? Lade ut en med den blekare himlen på twitter.

I morgon får det nog bli något annat än bänkar i snö. Skall på vernissage  på Café Pampas så vi får väl se hur mycket fotande det hinner bli.
Sony a7rII, Tamron 28-75, 28 mm, ISO 100, f/10, 1/6 s




Inga kommentarer: