15 augusti 2006

Min boksommar

När sommaren kommer blir jag alltid sugen på att läsa böcker och under semestern brukar det dessutom infinna sig lite tid till det. I sommar har det inte blivit så många som det brukar men några har jag hunnit läsa i alla fall.

Ingen bildSvarta drömmarKate GreenJag köpte denna bok på bibliotekets utförsäljning av böcker som inte lånats ut på länge. Det är alltid en chansning, det finns ju ett skäl till att de inte lånats ut på länge. Men den var helt ok. Boken handlar om ett medium (Theresa Fortunato) som i en dröm får en dröm en tydlig bild av ett barn, en vettskrämd liten flicka i händerna på en kidnappare. Hon vet inte vem det är eller varför hon får kontakt med barnet. Några dagar senare blir mediet uppsökt av en kvinna vars tioåriga dotter Tory spårlöst försvunnit från det sjukhus där hon vårdas för en mystisk infektion. Theresas goda vän vid Los Angeles-polisen, Oliver Jardine, utreder samtidigt ett mord som visar sig ha beröringspunkter med Tory och hennes familj. Theresas övernaturliga gåvor och kommisarie Jardines traditionella detektivarbete samverkar i något som blir en kapplöpning med tiden - alltför många som känt den lilla flickan tycks gå ett våldsamt öde till mötes. Man får följa historien ur mediets perspektiv, hur hon har kontakt med barnet, försöker övertyga polis och mamman om att hon har kontakt med barnet. Det är en spännande bok där man får precis lagom med ledtrådar för att själv sätta ihop historien.
Svart nådDennis LehaneEn ung vacker kvinna som inte verkar ha några problem med livet kastar sig naken ut från ett höghus i Boston. privatdeckaren Patrick Kenzie anar att hennes död är konsekvensen av en rad tragiska händelser som någon iscensatt. Och han inser att han är en bricka i spelet som pågår fortfarande där en riktig elaking hellre än att döda sina offer vill att de ska önska att de vore döda. Jag gillade Patient 67 så jag hade höga förväntningar på denna bok som tyvärr inte infriades, jag tyckte den var rätt seg och trist även om Lehane gjorde sitt bästa för att väva ihop en bra historia, men jag-formen höll på att göra mig tokig och överdrivet våld är inte min grej.
The Rosary GirlsRichard MontanariDen här gillade jag. Lite lagom bisarra mord och tillräckligt med sidohistoria (läs relationer). Gillar det religiösa temat även om det är en traditionell set-up för mord. Världsbilden i boken är mörk och man får följa mördarens tankar som är ett intressant bild av ett mörkt sinne. Poliserna, den erfarne Byrne som är rätt brutal ibland får jobba ihop med den nya polisen Balzano som verkar ha polisarbetet i blodet. Tillsammans försöker de klura ut vem som dödar och lemlästar katolska flickor och lämnar dem som besynnerliga konstellationer. Påsken närmar sig och de fasar att det skall vara kulmen på dödandet om de inte får stopp på mördaren. Boken är spännande och var svår att lägga ifrån sig.
När ljusen slocknarDanuta ReahIntetsägande bok som delvis var lite spännande men mest långtråkig. Någon mördar ensamma kvinnor längs järnvägsspåret. En kvinna (lärarinnan Debbie) tror att hon sett mördaren och inser snart att hon kan vara nästa offer. Polisen kommer sakta men säkert nörmare mördaren men det kan var för sent. Vid sidan om mördarhistorien får man följa Debbies kärleksliv, det lilla hon har. Många av recensionerna handlar om att man som kvinna skall känna igen sig i den skrämmande känslan: När man är ensam på en mörk, enslig gata och tycker sig höra ekande fotsteg bakom sig… Inbillning? Oavsett inbillning eller inte så sätter skräcken in och man känner sig inte trygg förren man låst hemmadörren bakom sig. Men jag känner inte igen mig i boken, jag har svårt att identifiera sig med Debbies skräck.
Ingen bildSpökstadenJohn SaulNär jag skulle skriva denna text fick jag verkligen fundera på vad den handlade om. Boken lämnade definitivt inget bestående intryck.Men en snabb genombläddring så kommer minnet tillbaka. Heather i byn Borrego i New Mexico begår plötsligt självmord genom att hoppa från en klippa i bergen. Ingen förstår varför och efter ett tag börjar allt fler ungdommar bete sig underligt. Och vad händer med skollärarinnan som plötsligt bryter ihop och får ett anfall mitt under en lektion? Den nya lärarinnan börjar nysta i saken tillsammans med en av sina studenter och inser att något fuffens pågår och att många spår pekar mot det stora oljebolaget i stan. Karaktärsbeskrivningarna i boken är bra och man får en snabb bild över vilka de är. Halvindiankillens (studenten) inre strid om att inte känna igen sig hemma i någon värld följer som en röd tråd genom boken och det känns som en bra beskrivning av en typsik tonåring. Jag skulle nog säga att detta är mer en ungdomsbok.
Det som aldrig skerAnne HoltAlla har pratat om hur bra Anne Holt är så när jag hittade denna bok på ICA så köpte jag den. Kröp upp i en fotölj med en kopp te och förväntade mig en trevlig läsning. Men jag blev besviken, språket är riktigt dåligt och jag kände mig lite vilsen, tror det kan vara bättre om man läst de tidigare böckerna med Yngvar och Johanne i huvudrollen för nu var det många referenser till tidigare händelser som jag inte visste något om. Intrigen i sig är hyfsad om än lite vanlig. Mördaren verkar rikta sig delvis direkt mot deras familj, men varför? Den delen av historien känns lite overklig och överdriven.
Den inre kretsenMari JungstedtMari Jungstedt är en annan författare som många talat väl om så när jag var på Åhléns och fick syn på den i ett ställ med svenska deckare så köpte jag den. Boken utspelar sig på Gotland och man får följa Kriminalkommissarie Anders Knutas och hans kollegor får dels ett mord av en arkelogistudent på halsen och dels en ponny som blivit halshuggen. Sakta men säkert bygger de ihop mordbilden samtidigt som journalisten Johan Berg försöker göra fastlandet glad med nyheter från sommarön. Man får som bihistoria följa hur Johan blir pappa och hur han kämpar med sitt och Emmas förhållande. Även här gjorde jag misstaget att inte läsa de andra böckerna om Knutas före men det gjorde inte så mycket, karaktärsbeskrivnignarna fanns där ändå (kanske lite tjatigt för de som faktiskt läst de andra böckerna). Även om boken var hyfsat spännande och miljöbeskrivningarna bra så kändes boken aningen platt. Skall nog ta och läsa de tidigare böckerna för jag gillade författarens stil.
Devil's FeatherMinette WaltersEn av mina favoritförfattare är tillbaka med en ny bok. Ville inte vänta på att den skulle komma ut på svenska så jag köpte den på engelska. Minette Walters gör sig dessutom bäst på engelska. Jag gillar hennes språk och stil. Här får man följa Connie Burns, en reporter på Reuters. Connie upptäcker att en västerlänning verkar använda krigen i Afrika och Mellanöstern för att begå sadistiska brott mot kvinnor. Efter att ha blivit kidnappad i Irak så flyr hon hem och går under jorden i England. I den lilla byn hon flyttar till finns en enstöring Jess, på något sätt blir de vänner och genom sin vänskap med Jess blir Connie stark och vågar ta tag i sina demoner. Karaktärerna i boken är trovärdiga och bra beskrivna, miljöbeskrivningen av den lilla byn känns genuin och själva berättelsen är spännande, hade svårt att lägga bort boken. Men slutet gjorde mig lite besviken. Det kändes som återanvändning av ett tidigare slut i en annan bok, det var så uppenbart och snörpligt.
Ingen bildKrossadDick FrancisDen här ångrar jag nästan att jag ägnade tid åt. Trist och intetsägade berättelse om en glasblåsare som hamnar i trubbel när elakingar tror att han har ett videoband som han förvisso har fått men som blivit stulet igen. Sen börjar en jakt på bandet, varför är det så viktigt och vem vet något och varför är andra så desperata att hitta bandet att de misshandlar folk.

Just nu läser jag "Min mammas dotter" av Judith Henry Wall och den är ok. Kul att läsa något annat är thrillers/deckare ibland. Detta relationsdrama har bra karaktärsbeskrivningar, man förstår de val och tankar som karaktärerna har och känner med dem. Det skall bli intressant att se hur den slutar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: