31 januari 2008

Filmbloggande

Nu har jag lite tid att blogga om 2 filmer jag sett på sista tiden.

För några veckor sedan var jag på Alien vs. Predator 2, den såg jag utan att ha sett 1:an och mest för att komma hemifrån en stund, få lite sällskap och ett och annat skratt (för man kan inte annat än skratta åt den typen av film). Det var definitivt inte den bästa filmen jag sett men inte heller den absolut sämsta. Det var en extremt rak story som var väldigt förutsägbar, Predalien föds (vill nog inte veta hur den kom till i 1:an) och äter upp alla andra Predators på skeppet som därmed kraschar på jorden i en liten småstad. En övervakande Predator på deras hemmaplanet ser vad som händer och beger sig till jorden för att stoppa Predailen. Sen blir det gore men mest på humoristiskt sätt i mina ögon, inte blir jag varken rädd eller äcklad. MEn invånarna i den lilla stadden får inte en lugn jul och kommer de få räddning?

Men men det var lite lagom hjärndött en stund. Och det var lagom förvirrande med en alien med rastaflätor :-) Filmen får 2 räddningsflygplan i betyg.

Igår var jag och G på Eastern Promises, en film jag hade hört på P1 att den skulle vara bra men missat vad den handlade om. Däremot visste jag att man skulle få se mycket av en naken Viggo Mortensen och det lät ju inte helt fel. Och jag blev inte besviken jag gillade filmen (inte bara pga nakenscenen som var rätt brutal). Berättelsen förs framåt av barnmorskan Anna som kämpar för att hitta sanningen bakom den 14-åriga flickan(Tatjana) med sprutmärken i armarna som dog medan hon födde en flicka (Christine). Tatjanas dagbok som Anna finner i handväskan är på på ryska och innehåller ett visitkort från en rysk restaurang i London, Trans-Siberian. Anna försöker hitta någon som kan översätta dagboken åt henne för att få reda på vem flickan var, vad som hänt henne och var det finns släktingar till lilla Christine. Annas farbror som kan ryska vill inte översätta, han säger att boken skall begravas med flickan.

Anna drivs på att hitta någon som kan hjälpa henne och går till Trans-Siberian som drivs av den på ytan fredlige och varma Semyon som bjuder på borjstj. Han verkar angelägen om att få läsa dagboken. Men under ytan finns en maffiboss med en strulig son (Kiril) som vill vara mer än vad han är. Kiril drar in en chafför och likstädare i familjen som klättrar osedvanligt fort. Anna blir indragen i något hon inte hade förväntat sig, en krock med hennes alldeles vanliga alldagliga liv.

London visas från en mörk och dyster sida, en jag hoppas jag slipper möta på riktigt. Vardagen hos den ryska maffian verkar vara en salig mix av fest och mord. Och jag som kan se nästan vilket "gore" som helst på film mådde lite lagom illa av de verklighetstrogna knivscenerna. Musiken i filmen var stämningsskapande, jag tänkte inte direkt på den utan den fanns bara där helt naturligt. Jag gillade stämningen i filmen och skådespelarna gör sina roller mycket bra och Viggo Mortenson naken med massa tatueringer är ju inte helt fel :-) .
Filmen får 4 och en halvfärdig tatueringar.

DNs recension innehöll ett stycke som jag tyckte sammanfattade filmen rätt väl:
Liksom "A history of violence" skevar "Eastern promises" hela tiden på ett oroväckande men beroendeframkallande sätt. Den pendlar mellan brutal rårealism i våldsscenerna och ett slags surrealistisk öververklighet. Det homoerotiska nakenslagsmålet där Mortensen flashar sina gangstertatueringar i uppgörelse med två påklädda hitmen är en våldschock för ögat utan motstycke. Där finns inga hemligheter kvar.


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej där. Såg Alvin and the chipmunks igår; underbart söt film.

MVH Hudhunger-Tina

Jo....är lösen på alla inlägg som handlar om min och mitt ex relation. Är för känsligt just nu att det syns.
Men lösen finns att få ;)