17 juli 2013

Bryter av skognället med lite roligt istället

Igår när jag var på ICA Kvantum i Boden och handlade var det en norsk familj som stod vid självscanningsutcheckningsterminalen (vilket långt ord) bredvid. De tittade förvirrat på terminalen, det ena barnet som höll i en stor påse godis sa "Jag kan börja" och försökte få streckkoden läst genom att hålla upp den framför skärmen. Det gick inte så bra. Då försökte mamman men en påse fruset av något slag. Gick inte så bra det heller. de försökte då rycka loss handscannern som satt i hållaren vid sidan av men det gick ju inte.

Tyckte lite synd om dem (samtidigt som jag försökte hålla mig för skratt) och förklarade att man behövde ett ICA-kort för att få ut en scanner vid entrén och sen scannar man grejerna i butiken för att sedan dra kortet igen vid utcheckning.

De skrattade åt sin egen okunnighet och tyckte att nu fick jag en norgehistoria :-) Synd bara att jag inte tog en bild oxå att ha i bloggen (men det hade varit lite elakt).

Idag lämnade jag sambo och barnen på Luleå Airport (i mitt huvud kommer den alltid heta Kallax flygplats) och när vi parkerat fick en av sönerna syn på skulpturen utanför och sa "Kolla en staty med pommes" och ja det ser onekligen ut som pommes. I Ingress heter portalen Guldträdet men det visade sig inte vara konstverkets namn.

Det heter tydligen Kallax gallax och är gjort av Björn Evenses 1984 (men jag är rätt säker på att det är relativt nytt ute på Kallax). Tack till Mattias Karlsson som bidrog med infon (vet att han fått ut en listan med publika konstverk i Luleå för att kunna hitta konstvrken och namnge Ingressportaler rätt när han skapar dem).

Inga kommentarer: