16 juli 2013

Inte helt nöjd kund just nu och med lätt panik

Jag har hyvlat mitt kreditkort för åtskilliga tusenlappar på Äventyrsbutiken Hägglund i Luleå genom åren och för några år sedan var de trots lite högre priser än på nätet mitt förstahandsval förr man fick alltid personlig hjälp av kunniga säljare (mest troligtvis ägare) som brydde som om kunderna.

Idag har de väldigt mycket olika folk som jobbar där, många unga med noll beslutsförmåga i sin roll och jag upplever att man därför helt tappat den personliga koll de hade innan. Men när jag skulle köpa mina Salomon Synapse Mid CS var det dit jag gick, de brukar ha ett bra utbud på den typen av skor och tjejen som jag gissar chefar över skodelen är duktig.

Idag gick jag tillbaka med min läckande dojja och trodde i min enfald att de skulle lita på mig som kund, göra en butiksretur eller i alla fall på något sätt garantera mig att jag har ett par skor till vandringen.

Jag fick istället höra att hon som har hand om returer är på semester. Försökte förklara att det är jävligt bråttom, den 12 augusti åker jag till Spanien för 80-mils vandring och jag måste hinna gå in skorna. Min tanke var ju denna vecka att gå i skorna minst 1 mil varje kväll. Det enda svar jag fick var att de skulle låta en som brukar ha hand om akuta returer titta på det och ringa tillverkaren. Jag försökte få veta när detta skulle ske men det kunde hon inte säga. Hon skrev på returlappen "Kunden skall åka 12 augusti och måste ha skorna ett tag innan det". Vad är ett tag för dem, för mig är det liksom en månads ingångningstid på skor och den tiden har jag inte nu. Den ena tjejen i kassan sa "Men kan vi inte kolla om vi har ett par inne så kan hon få byta?"  varpå den andra som expedierade mig sa "Nä vi måste kolla med tillverkaren först". Hon skrev inte upp något om vad jag haft på mig i övrigt, ex regnbrallorna som gick över skorna (kan regnet som ran från dem ner på tyget blivit för mycket? Hon frågade bara hur många gånger jag använt skorna och när de var inköpta.

De tog mina skor, mitt kvitto och gav mig nada i retur, inget papper på att jag lämat in grejerna eller så. Tur jag hade med mig tre personer som vittnen på att jag lämnade in mina grejer.

På deras webb skriver de om reklamationer (antar att samma gäller i butik som köp via webben):
Om du vill reklamera en vara.
Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regeler som gäller inom ramen för denna lag, gå till www.konsumentverket.se
Kontakta kundtjänst så snart du upptäcker felet 0920-15640 eller Maila på [Bortplockat]@telia.com Vid en godkänd reklamation skickas den nya varan till dig. Kan ej varan ersättas inom rimlig tid (Konsumentköplagen) Återbetalar vi dig hela summan.
Vem bedömer vad som är rimlig (eller skälig som det står i lagen)? För mig är ju rimlig tid NU! Jag kan inte åka till Spanien och gå in skorna där på plats. Det går med Speedcross 2, det har jag provat på en Fjällräven Classic men jag vågar inte mig på det på en helt ny modell jag inte haft tidigare.

Att inte ens kunna få ett svar när de tänker kontakta leverantören, när personen som gör dessa akuta reklamationer jobbar gör mig till en sur kund som helt tappat förtroendet för butiken som en kundvårdande butik. I min värld tar en sådan emot skorna, lämnar ut nya/ beställer hem nya och tar i värsta fall smällen om leverantören inte skulle acceptera det som ett fel alternativt tar ett snack med kunden då, kanske kan mötas halvvägs eller någor sådant. Alternativt kunde de ju hämtat en hink med vatten och ställt ner skon i.

Mailade till Salomons svenska kundtjänst redan igår kväll och frågade om de verkligen inte skall vara vattentäta när det står Climashield Waterproof på skon. Får se vad de svarar. Stod att jag skulle få svar inom 24 timmar. Tidigare när jag haft frågor har de varit snabba i alla fall. Kollade runt lite på webben och hittade detta där man beskriver att just CS på Salomonskor skall vara vattentätt och skulle det inte vara det borde jag ju blivit lika blöt om båda fötterna.

Nu börjar jag bli riktigt nojig.

Skall jag gå tillbaka och hämta dojjorna och ta med mina sealskinz istället, skall jag gå och köpa ett par skor till och kräva att förra köpet hävs om de kommer fram till att det inte är fel på skon?

Fan jag behöver ju få gå in skorna.

Hoppas verkligen de hör av sig i eftermiddag, tidigt i morgon, annars vet jag inte vad jag skall göra. Sa jag att jag har panik?

Inga kommentarer: