05 april 2014

En dag som turist #036 #blogg100

Lördagen var vår lediga dag så vi tog lite sovmorgon innan vi sågs i receptionen för att vara turister. Jag ville till Golden Gatebron och åka cable car. Uppleva stan till fots mestadels. Fick med mig grabbarna och vi gick och köpte biljett till alla transportsätten och ställde oss i den långa kön till cable car i korsningen Market och Powell, kön var lång och jag passade på att fota "Jesus Loves You"-gubben som stod där med sin skylt.

När vi for iväg så fick jag sittplats precis innanför fönstret i fören, ena kollegan fick stå upp. Säkerligen kul men svårt att fota då. Det var som att åka berg-och-dalbana över kullarna, vår chaufför skrek och svor åt andra trafikanter, knökade in allt mer folk i vagnen. Kul resa ner till Fishermen's wharf.

Väl framme letade vi oss fram till en innergård jag sett dagen innan, där låg flera restauranger/pubar och vi beställde en rejäl amerikansk frukost. Det behövdes verkligen rejält med mat denna morgonen. Solen strålade och det var riktigt varmt och skönt i solen där vi satt, däremot blåste det en hel del så i vinden var det kyligt när vi gick iväg.

Vi började gå längst med kajen, stranden bort mot Golden Gate, vi stannade ofta så jag och ena kollegan fick fota. De var lite småkinkiga (läs tysta) emellanåt för att det var långt att gå. De skämtade lite när vi såg bron första gången, så nu har vi sett den kan vi åka tillbaka nu.

Efter många timmar var vi framme vid brons fäste, där ligger en värmehydda med en butik och ett urmysigt fik. Köpte en stor kokostopp och en te. Vi satte oss i lä i solen och åt vårt fika, nyfikna och hungriga fåglar skuttade omkring på marken och när jag höll fram en bit av min kaka flög de upp och tog ur handen på mig, sen blev de modigare och satte sig på min hand.

Kollegorna hade blivit lite röda i ansiktet av solen, man kände ju inte att solen tog när det blåste. Vi fortsatte upp på bron, tittade på utställningen över brons bygge strax bredvid, de hade coola hologramtavlor (3D-tavlor) där man såg hur bron växte fram. Jag ville gå över till andra sidan brofästet men grabbarna var inte det minsta sugna. Hade jag varit helt ensam hade jag nog gått över hela bron :-) Men jag kan ju inte tvinga på andra min längtan till att gå massor.

Sen så kikade vi om det gick några bussar men det var så otydligt när de skulle gå så vi bestämde oss för att gå mot stan och hoppa på en buss längre bort, vid Palace of Fine Arts. Vi gick och vi gick och vi gick. Grabbarna tystnade igen. Tur jag kan prata för 3 ;-)

Efter många om och men hittade vi busshållsplatsen och behövde inte vänta länge. Vi åkte längst med Chestnut St och där låg massor med affärer och restauranger mm mellan Divaserio och Filmore. Tyckte det såg ut att vara ett trevligt ställe, till skillnad mot det så otroligt turistiska Fishermen's wharf där vi strax skulle möta upp en annan person. Men när vi väl kom fram dit och mötte upp honom var ingen intresserad av att åka tillbaka så det blev en bar på Pier 39 där jag beställde en Ginger ale som bara smakade klor. Vi satt i baren 4 stycken och det var omöjligt att samtala så jag flippade igenom mina bilder i kameran istället.
Efteråt gick vi till italienska distriktet och käkade middag, det enda jag kunde äta på menyn var en fisk i en tomatsås och det var absolut inte värt sitt pris, fisken var torr och tomatsåsen smakade absolut nada. Den stekta potatisen var bra men tyvärr hade jag fått något rivet parmesansubstitut över den. Man kan ju tycka att de borde haft riktig parmesan.

Sen gick vi genom stan tillbaka mot våra hotell i jakt på en bar men vi gick lite väl snett så vi hamnade ner i finansdistriktet där finns absolut inget på kvällen. Jag ville ner och fota kring färjeterminalen och visste att där nere hade jag sett barer men när vi var bara några 100 meter därifrån vände de andra för de orkade inte gå längre. Jag stannade kvar ute i 2 timmar och fotade i natten. Träffade många andra med kamera och stativ och vi hade intressanta diskussioner.
Eftersom det fanns öppet wifi här nere kunde jag spela lite Ingress, kul. Sen kontaktade jag grabbarna, de var på en bar nära vårt hotell men på väg tillbaka till sitt rum så jag gick till hotellet, vågade mig på att slinka in på den lilla affären bredvid för att köpa mig en dricka. Litet äventyr att passeras 20 knarkare/alkoholister. Men de hälsade bara med en nickning, jag handlade och gick till grabbarnas rum där vi satt och pratade, fick låna ut min hudkräm till de kräftröda herrarna. Kom i säng rätt sent.