27 april 2014

Känner igen mig #058 #blogg100

Studenter som skriver för hand minns bättre än det de skriver på dator säger en förvisso liten studie som behöver upprepas.

Jag känner då väl igen det som sägs i studien. En del skrattar åt mig för att jag som är en sådan teknikgeek oftast tar fram papper och penna när jag skall anteckna. Men efter år av testande har jag kommit fram till att det fungerar bäst för mig. Det jag skrivit med papper och penna fastnar långt bättre än datorskrivet och då inte bara ren fakta utan själva förståelsen. Det är som om det lagras undan på ett helt annat sätt i skallen. Jag minns så mycket mer runt omkring, vad någon säger, vilka ord har jag skrivit på samma papper, hur layouten var, strök jag under något osv...

Tror även mitt behov av att kladda i böcker jag läser kommer därifrån. Kontextuppfattningen som jag får på köpet.

Inga kommentarer: