13 januari 2015

Dag 13 - En helt vanlig dag

På jobbet idag hände inte så mycket, ibland unnar jag mig att bara njuta av att det är lite lugnare, pillade på med lite administrativa grejer, förberedde ett kundmöte i morgon, testade en webbapp som skall levereras till kund snart. Vi måste bara lösa vissa saker som händer i iOS men inte i Android. Så om någon vet hur man behåller webbappens state när man har klickat på en länk i den som skickar en till webbläsaren istället så får ni gärna upplysa om hur, de StackOverflowlänkar jag hittat säger att det inte går. Besparar mig lite googling. Nå ja det skall inte vara för lätt, lite utmaningar så...

Även idag gick jag med kollegor till Bistro Norrland för lunch. Idag inte lika kall men inte heller lika gudomligt god mat som igår så det jämnar väl ut sig. Var mer -17 än gårdagens -24.

Knäppte en mobilbild på väg tillbaka, prickarna på snön är Luleå kommun som fixar isbanan med lastbilar och stor snöslunga.

Efter jobbet hämtade jag Vincent till träning, han hade stukat foten rätt illa på gymnastiken idag, en stor svullnad vid fotknölen. De hade inte haft sin vanliga lärare idag och skolsköterskan var inte där. Ingen hade kunnat hjälpa honom med kyla, säga till att hålla högt eller linda om. Stackarn hade haft lite jobbigt till och från skolbussen på eftermiddagen gissar jag. Till träningen skulle han i alla fall för att titta på. Lyssna och lära från läktaren. Det tycker jag är en sund inställning så jag skjutsade dit honom efter att ha lindat foten med en alldeles för sladdrig gasbinda, måste skaffa hem ordentliga lindor, den vi hade hemma använder herman för att hålla fast en kompress mot ett jobbigt eksemsår. Han skulle vara där 70 minuter så jag tog kameran, stativet och gick iväg en runda, nästan varmt idag bara -14.

Det första jag fick syn på var Burger Kings-reklamen på busshållsplatsen vid arenan. hur tänker de? BK-reklam i Boden, vi har inget BK här och närmaste ligger i Örnsköldsvik, det är 38,3 mil från den skylten till restaurangen om man går närmsta vägen, vill man åka bil är det 39,5 mil sa min karta i mobilen. Eller är det förkrymningen av Norrland som får dem att sätta reklamen i Boden, det ligger i Norrland och där har vi tre restauranger i Örnsköldsvik, Sundsvall och Borlänge (om nu Borlänge räknas till Norrland, är lite osäker på var gränsen går) alltså gör vi reklam i Norrland.

Karta skärmdumpad från Burger Kings webb
Jag skrattade, fotade och gick vidare. Funderade först på att gå upp på Gruvberget och fota tallstammar men insåg att jag nog inte skulle hinna så istället svängde jag av ner mot brandstationen och fortsatte sedan ut mot Hedsvedjan där jag stannade på gångvägen strax efter Pon på Slipvägen och fotade elledningar, gissa om de som åkte och gick förbi stirrade. Gillade ljuset som lyser bortåt bergen och bollarna på kraftledningen men tror inte förbipasserade uppmärksammade detaljerna jag fastnade för. Elledningarna fick bli dagens utvalda bild även om jag gillar den andra också.
Skyndade sedan på stegen, gick längst med Lavettvägen och sen Åbergsleden tillbaka och skulle svänga in på Rotorvägen för att gena men det var rejäla plogvallar vid sidan av gångvägen och när jag kom fram dit jag skulle korsa vägen så var det inte alls framskottat någon passage över utan jag hade fått klättra över en väldigt bred och hög plogvall. Det är som om de tror att gångare bara skall gå mellan vissa huvudstråk, aldrig in på en liten väg. För att slippa klättra hade jag behövt gå nästan en kilometer till övergångsställe och sen tillbaka längst med vägen. Inte så smart.

Fick istället gå bort på Hermelinsgatan och i rondellen svängde in på Travbaneleden mot Arenan igen och kom en liten bit. Där  till höger syntes det där blå ljuset som lyser upp bortåt bergen lite då och då jättetydligt. Jag klev igen den höga och breda plogvallen, ihhh snö i skorna, sprang över vägen och ställde mig och fotade. Åter igen tittade bilister på mig, inga hundägare som kom förbi denna gång.

När jag kom tillbaka till arenan hade jag 6 minuter på mig, hade gått 6 km så jag gick/joggade 500 meter tillbaka mot vägen, vände och tog mig tillbaka till entrén lagom till att Vincent tittade ut.

Åkte på ICA och handlade och sedan hem, var toksvettig. Slet av mig kläderna och svabbade av mig, hoppade i myskläder och åt middag eller vad man nu skall kalla turkisk yoghurt med drottningssylt och 2 leverpastejsmackor med smörgåsgurka. Kom på att jag lovat mig själv att försöka gå en mil även idag och att jag inte skall använda överskottskilometrar från tidigare dagar till dagar då jag faktiskt kan röra på mig. Men nu hade jag gått 7 km och gårdagen hade ett överskott på 3, jag var i myskläder och när jag frågade på Twitter vad de tyckte jag skulle göra fick jag inget svar. Så jag tog ut ett litet kilometerlån. Det får bli bättring på det där.

Bäddade ner Vincent på en madrass på golvet, han klarade inte av att använda foten för att gå upp för sin stege. Jag hoppar verkligen det bara är en stukning och inget mer. Foten är ganska så tjock och det ömmar rejält bara man petar på den.

Inga kommentarer: