02 januari 2015

Dag 2 - En ofrivilligt lång promenad

Idag vaknade jag först strax innan 12, ute var det nästan mörkt på grund av att snön vräkte ner.Så blir det när man sitter uppe och grejar till 03:30.

Efter en del slappande så tog jag mig tillslut ut i snögloppet. Tung blötsnö vräkte ner ute och det var plus 2 grader. Bestämde mig för att gå 1,25 mil om jag gör det alla dagar denna vecka kompenserar jag för bortfallet i går (för lite i huvudet gnager det att försöka röra på mig varje dag och en mil är rätt lagom längd). Jag hade ingen riktig koll på var jag skulle gå idag utan bestämde mig för att gå på känsla, har ju rätt bra koll på avstånden.

Jag gick bort mot Luleåvägen och svängde vänster, över vägen och in på ridvägen och sen cykelvägen längst med 97:an bort till Bränslan. Jädrans så jobbigt i 5-6 cm blötsnö. Tungt att gå. Men jag kämpade på och upp för den lilla backen vid Bränslan, genom hästområdet på Lejonbacksvägen (kan inte gå där utan att tänka på mordet som skedde våren 2013 eftersom man trodde att hon gått här) och där fick jag syn på en väg upp till vänster, såg den för första gången i somras och tänkte redan då, hmm undra var den vägen går. Såg att det var plogat så bara de där 5-6 centimetrarna på backen så jag svängde och hamnade i en lång uppförsbacke, snart var jag framme vid Norra Åbergsfästet som ligger bakom stängda grindar fastän det togs ur bruk 1943. Jag velade lite om väg här eftersom det går en hel del elljusspår och stigar hit och dit men jag valde att fortsätta på vägen där det var lite mindre snö att ta sig fram igenom. Kom fram till Södra Åbergsfortet där griden var öppen så jag kunde gå in i vallgraven och titta mig omkring. Det hade börjat bli rätt mörkt ute så världen var svartvit.
Funderade på om jag skulle gå samma väg ner eller inte men bestämde mig tillslut för att gå ner på andra sidan Åberget mot Åbergsleden. Kanske inte så smart tänkt för när jag väl var nere vid leden fick jag gå uppe i snökarmen för det kom en massa bilar. Tillslut kunde jag springa över och ta cykelvägen bort mot Bränslan på Lejonbacksvägen andra ände. När jag var framme vid Torpgärdsleden tog iPhonens batteri slut, ljudboken, Himmelstrand av Ajvide Lindqvist, tystnade. Fiskade upp min andra mobil ur fickan och kollade på GPS-klockan hur länge jag hade varit ute. 2 timmar och 2 minuter. Spolade fram till rätt ställe, enkelt när jag hade startat boken när jag började gå. Fortsatte att gå och kom snart fram till Gamla Luleåvägen, värsta sttäckan. Nästintill raksträcka längst med en väg. Nu var det 10 cm tung blötsnö att gå i och jättetungt. Det skulle bli 16 km totalt idag och benet gjorde riktigt ont, dumt att ta okända vägar idag. Min stukade tumme gillade inte riktigt kylan heller fastän plusgrader. Började värka med med.

När jag hade ca 1-1,5 km kvar hem upptäckte jag att man GPS-klocka var borta. Men fan sökte igenom alla fickor både en och tre gånger. Nä den var inte där. Vände om och började gå och sparka i snön, frågade alla jag mötte om de sett den men nä. Eftersom det snöade skulle den ju lätt ha blivit översnöad. Gick och gick och gick i den tunga snön, benet värkte ännu mer. Fick gå 1,5 km tills jag var där jag hade tagit upp den senast och tittat på den. Nä ingen klocka på hela vägen. Vände om igen och upprepade proceduren på vägen tillbaka hemåt. Började ge upp att hitta den och surade eftersom jag absolut inte har lust att köpa en ny ny egentligen eftersom pengarna behövs till annat. När jag kom fram till Gamla Luleåvägen igen så gick jag över och där i ögonvrån såg jag något grått sticka fram litegran ur snön. Och jo det var min klocka, tjoho!! 50 minuter hade jag letat. Nu var det en bra bit kvar hem, återigen längst den där sjukt tråkiga vägen igen. Jag bet ihop och släpade mig långsamt hem igen. 


Var dygnsur om fötterna när jag kom hem efter 19 km. Måste fått in snö i överkanten när jag gick i snövallen på Åbergsleden. Kall om händer och fötter kröp jag ner i sängen och värmde upp mig innan jag åkte och handlade middag. När jag kom hem var det en kille som var väldigt besviken över att jag hade köpt fågelmat men inget gott till honom.
Efter mat satte jag mig ner i soffan med en kopp te och ett appspotr-inbjudningskort för att bygga en app. Inbjudningskortet hade jag fått av Mikumaria, kom i posten idag. Fick tre extra om någon jag känner vill ha.
Tyvärr kunde man inte göra så mycket i appspotr, bara rent statiska saker så jag får tänka om vad jag kan tänka mig att bygga där. Har lite idéer men måste skissa först. Kanske hinner jag lite i helgen.




Inga kommentarer: