22 januari 2015

Dag 22 - Tjoho jag skall till San Francisco

Segare än sirap i morse också, måste nog gå och kolla värdena alternativt börja gå och sova tidigare eller båda delarna.

Fick leka taxi till hela familjen på morgonen så jag var på jobbet rätt sent. Han med att kolla supportkön (tar hand om den när en kollega är sjukskriven) och lite nya upphandlingar och 2 avrop på ramavtal. Inget som kändes klockrent men fick nyttig info för andra grejer i ena avropet. Alltid bra att läsa igenom dem.

Sen blev kontoret invaderat av våra kollegor från Göteborg, Växjö och Skellefteå. Vi fick en snabb genomgång av det tidredovisningsystem som vi nu skall över i och som systemutvecklarmänniska och UX-nörd så fick jag mardrömmar av GUI och flöde. Den som designat det där vill jag skicka boken Jävla Skitsystem! till eller så skickar jag den till de som bestämt att detta är verktyget vi skall använda. Förstår att man har trasslat in en massa andra system i detta så det inte bara är att byta men det borde rimligen gå att fixa till något bättre. Nå ja med lite tur så slipper jag det själv.

Hade ett avstämningsmöte för min ena produkt och inser att det där med kommunikation, förutsättningar, förväntningar och vad olika ord betyder inte är så lätt. Nå ja det löser väl sig så småningom. Lite frustrerande bara, kan ju oxå vara så att vi kommit överens om något annat, inte dokumenterat det och så har jag sedan glömt i all stress innan jul.

Kände mig sjukt improduktiv idag, skulle fila på en presentation som jag skall hålla i morgon. Fick inte ur mig något alls blir till att kliva upp tidigt i morgon för att fixa den. Behöver söka lite info också. Skall bli skönt att ha kick-offen i morgon, hoppas den sparkar igång lite arbetsro, arbetslust och driv framåt också för det behöver jag.

Fick dock en rejäl rolig överraskning idag. I fjol var vi på //build jag och 2 kollegor och i år blev det bara klart att en av de andra skulle få åka och ingen mer. Men så kom det lite sponsring från ett ställe och ett önskemål om att jag skall åka på konferensen jag också. Så när jobbet var slut hade jag planerat att ta några kort på kyrkogården, sprang dit tog mina kort, sprang tillbaka till bilen och skyndande mig hem. Fixade till bilderna men var inte helt nöjd men här är de.
18:00 släpptes biljetterna till //build. Satt på toa några minuter i, aningen panik tänk om jag inte kommer in på siten. Satte mig vid datorn och drog upp sidan prick 18:00 då ser jag på twitter i ögonvrån på mobilen att för en minut sedan postade någon "Nu är det öppet". Gahhh.. tänk om jag inte hinner. Fick upp inloggningsrutan, mitt Microsoft Account, vilket använde jag senast? Måste varit det där ja just det men vad har jag för lösen? Använda engångskod istället japp, nä mobilen som de kommer till tog ju batteriet slut på på vägen hem. Gahh panik. Tillslut kom jag på lösenordet och började knappra in alla uppgifter. Men var är mitt kontokort (tycker dock det suger att jag som medarbetare på ett stort bolag måste betala själv och göra ett utlägg för att åka på konferens, samma sak med hotellet), ut i hallan och hämta. Puh.... sen blev det vänta vänta vänta mellan varje skärmbild. Risk för timeout eller error som några andra verkade ha fått med resultat att de inte fick någon plats utan hamnade på väntelistan. Äntligen kom det upp att jag var registrerad.
Min kollega som skall med hade jag fixat en registreringskod till så han var garanterad plats och kunde lugnt registrera sig även efter att det hade blivit fulltecknat. Så han var ute och åt i godan ro istället.

Efter detta åkte jag till ICA och handlade, lagade middag och vips var klockan 20:30 och jag hade noll lust att gå ut. Skrev på twitter:
Men ingen talade ju om för mig att det var ok att krypa ner i sängen så jag bytte om och gick ut. I sidta sekund slet jag med mig kameran och stativet också. Tur det visade det sig sen. Hade en idé om att fota en reflektion i vattnet inne i stan som jag hade sett igår när jag var utan kamera men idag var det is där. Gick vidare bort mot garnisonsområdet och hamnade på bron över Bodån, tog några kort bortåt ån där dimman låg. Det var magiskt fint. Detta blev dagens bild. Velade om jag ville ha den ljusare eller inte men när jag stod där var det nästan kolsvart och detta är 30 sekunders exponering mend lite exponeringsjustering så det är nog så ljust.
Gick sedan vidare bort till Dammbron där luckorna stod öppna och vattnet forsade ut, blev en tjock dimrök ovanför dock blev ju vattnet och dimman rätt utsmetade med 30 sekunders slutartid. Långt där borta syns hängbron jag fotade igår.
Funderade på att vända där men kom på att jag lika gärna kunde gå bort mot militärbron och över där borta. Kom dit och knäppte några bilder på bron.
Vände mig åt andra hållet och fick syn på att ljus från stolpar mm blev ljuspelare så jag knäppte en bild på det också.

Långa slutartider och brusreducering gjorde att varje bild tog en evighet och promenaden drog ut på tiden men jag fick i alla fall ihop lite mer än en mil idag också.



Inga kommentarer: