09 januari 2015

Dag 9 - Datorn funkar

Tröttare än tröttast i morse och morgonen började med möten på jobbet. Innan jag får satte jag igång den där migreringen mellan datorerna och hoppades på att det skulle fungera.

Bälgade i mig te för att försöka vakna till. Blev bara kissnödig. Avverkade mötena och vi beslutade att inte stressa ihjäl mig med upphandlingarna som hade alldeles för kort tid. Jag får med andra ord ett andningshål några dagar. Men trist att inte lämna in samtidigt. På den ena tror jag vi skulle kunna göra ett kanonjobb men att då behöva säga nej för att man inte hinner svara på upphandlingen pga för kort tid ja då känns det skittrist.

Lunchade med en kollega som har semester, avundjuk. Trevligt lunchsällskap.

På vägen hem hämtade jag pizza, på en som har glutenfria bottnar oxå, Tyvärr färdiggjorda som dessutom innehåller tapioka så nu har jag kli i munnen. Men ibland är det värt det.

Efter maten skulle jag ta en promenad och då frågade Herman om han fick följa med. Fick bli en lite kortare tur då och pga av att det blåste rätt kallt ute. Vi gick till hängbron och tillbaka. Skönt att få lite egentid med ungen, hinna prata lite. Vi gick i alla fall lite över 7 km. I början på promenaden hade molnen lättat och vi såg stjärnor och jag hoppades på fint väder i morgon men sen kom molnen. Får nog vänta på solen ett tag till.

Får ta igen i morgon när jag skall vara i Kalix med Vincent. Måste se till att ladda ett batteripack så jag inte går vilse om mobilen dör :-) Vincent skall spela DM i handboll. Vi skall åka hemifrån 06:50 och går allt bra för dem startar sista matchen 20:00 så det blir en lång dag i Kalix. De skall åka på badet i det längre uppehållet.

När vi kom in igen satte jag mig vid datorn, migreringen hade gått klart. Jag migrerade inte riktigt allt så jag kommer få ta vissa saker lite senare. Men det är ändå fascinerande hur enkelt man får över allt och alla program bara funkar med alla inställningar mm. Skönt. Detta blogginlägg skrivs från nya datorn med Kent spelandes i de inbyggda högtalarna som låter helt ok.

Dagens bild tog med a6000 med Samyang 14 mm/2.0 på hängbron. Hade glömt plattan till stativet så jag kunde inte skruva fast kameran, fick hålla statigt mot stativet när jag fotade i stället. Ville ha med Herman som på Instagrambilden ovan men han vägrade. En skoter kom och sladdade spår över bron när vi stod där.

Vilken känsla att kunna se så mycket av bilden samtidigt på skärmen vid redigeringen i Lightroom.

Och väldigt trevligt när man kan se många bilder i översiken. Närmare bestämt 168 st i minsta tumnagelstorleken. Nice.

Men nu får jag sluta leka, skall upp kl 06:00.

Datorn fick för övrigt namnet Wintersweet. 

Inga kommentarer: