14 januari 2015

Dag 14 - Oj vad mycket klockan blev

Hade kundmöte på morgonen  kl 9 så jag behövde inte fara till kontoret först, då kunde jag kosta på mig att fara lite senare, dvs sovmorgon. Skönt. När jag väl tog mig iväg så fick jag skjutsa barnen till skolan. Vincent ville inte gå på den stukade foten till bussen och när jag då ändå skulle åt det hållet hoppade även Herman in. Plötsligt blev det lite bråttom. Ute var det nästan ljust och väldigt vitt vitt. Snörök på vägen så det var bara att ta det lugnt. Men jag han i tid till mötet. Ett möte som kändes bra.

På väg tillbaka till jobbet var jag sugen på att stanna och fota men hittade inget bra ställe att stanna på, dessutom hade det börjat snöa igen. Inte helt ideala förhållanden alltså. Så jag tänkte jag får väl ta något foto hemma i Boden ikväll igen då.

Jobbdagen flöt på, tog tag i några surdegar, hade ett långt samtal med min chef inför ett möte med vår enhetschef i morgon. Skall prata om vad jag vill jobba med osv... vet inte riktigt själv ännu. Usch det är så jobbigt med omorganiseringar men jag försöker se det positivt. På lunchen gick vi till närmaste restaurangen, -14 ute men bitigt ändå pga blåst.

Efter jobbet var det bara att stressa hemåt, Vincent skulle köras till Team Sportia för utprovning av klubbjacka och sen skulle jag upp på Gruvberget för att ha styrelsemöte med Friluftsfrämjandet 18:30. Jag var upp på berget lite före alla andra så jag passade på att knäppa dagens bild därifrån, Boden som det ser ut från ovan på kvällen. Sen skottade jag altanen och en gång från parkeringen till trappan.
På mötet konstaterades det att vi definitivt behöver fler aktiva om vi skall kunna ha stuga och backe öppen. Det funkar ju inte att bara några i styrelsen skall bemanna alla söndagar i 2 månader. Så om någon känner för att hjälpa till och vara i fiket eller sköta lift 4 timmar en söndag då och då under februari och mars så tar vi gladeligen emot hjälpen.

När jag skulle köra hem igen så var klockan 20:05 och jag funderade på hur jag skulle göra med promenad idag. Temperaturen hade krupit ner mot -18 och det blåste. Dessutom var mina fötter stelfrusna efter att ha blivit kalla när jag fotade och skottade och inne i stugan hade vi knappt värme för värmeväxlaren stod stilla. På väg ner från berget insåg jag att här finns ju också tallhed precis som där jag ville fota i morse. Kanske skall jag testa lite nattfoto. Ställde bilen i en mötesficka, helljusen lyste in i skogen. Visade sig bli fin effekt men eftersom jag inte tänkte mig för förstördes en bra bild av att stativets skugga kom med. Mycket surt.

Nu var klockan ännu mer och fötterna ännu kallare. Hoppade in i bilen och styrde mot ICA för att handla lite. Övervägde om jag i alla fall skulle hinna ut en timme idag innan klockan blev för mycket. Handlade och när jag skulle betala ringde Herman. Jag hade helt glömt bort att jag lovat honom att hämta från träningen om jag inte var kvar på mötet. Så det var bara att skynda mig till hallen och hämta upp honom och vips var kl nästan 21 innan jag var hemma. Så det blev ingen promenad idag. Så i helgen är det bara att ta en dubbel någon dag. Förhoppningsvis är det fint väder så jag kan ta med kameran.

Åt några mackor till middag eftersom Henrik gjort fiskgratäng till sig och Vincent och det inte fanns något till mig. Tur jag är en mackmänniska.

Satte mig vid datorn och tog hand om bilderna och ställde ut kameran att peka mot natthimlen som var ganska så klar. Dock lite disigt vilket gör att ljuset bryts och bilderna brukar bli "vita". Får se om jag får ihop någon startrail igen eller inte. Testar utan brusreducering nu och tog en bild i locket innan jag började fota. Men jag tror jag inte tänkte mig för och ändrade inställningarna sen. Nå ja får väl se till att komma ihåg att ta en sist kanske. Eller måste man ta flera? Men då missar jag ju en stjärnförflyttning. Nå ja jag testar mig fram så får vi se.

Hoppas på lite norrsken snart, annars måste jag nog dra mig norrut.

Inga kommentarer: