09 april 2015

Dag 99 (#040/#blogg100) - Beröm och middag med "Lisebergskanin" på menyn

På jobbet har jag ägnat hela dagen åt att granska dokumentation, upphandlingar och tilldelningar, läst på skärmen från 8-16:30. My god så jobbigt det var. Skrev ner en massa matnyttigt och vidarebefordrade till de som behövde det och fick svar om hur nöjda de var med mitt jobb och att jag skulle ta med deras svar till den kommande löneförhandlingen. Gissa om jag blev glad, det var som om de hade läst mitt blogginlägg igår :-) Men det är ju lite synd att det där inte tullhör mitt ordinarie jobb utan något jag bistår med som expert emellanåt. Fast även expertinhopp borde väl synas i lönekuvertet kan jag ju tycka. Nå ja det får vi se om några veckor.

Fick några mindre roliga mail under dagen oxå, jobbiga, akuta saker jag bara måste ta tag i och lösa för att de inte skall bli skitjobbiga sen. Det är bara det att jag behöver hjälp av andra men vet inte vilka ännu, kommer få ägna nästa vecka åt att leta folk. Svårt med stor organisation, man vet att rätt personer finns men inte riktigt var/vilka de är. Men jag får grotta ner mig i intranätet och medarbetardatabasen så skall det nog lösa sig det också.

Ett av projekten jag projektleder har gjort ett stort framsteg i veckan och jag har bokat upp möte med kunden för en demo som jag tror kommer gå strålande. Fick just (då menar jag precis nu när jag skrev här) världens bästa idé kring det projektet som jag också skall försöka förverkliga, men måste skaka loss tid bara. Varför jobbar man inte 16 timmar om dagen istället. Då skulle man kanske hinna med både det man skall och det man vill... Fan nu vill jag ju testa min idé direkt :-/ Men i morgon bitti måste jag skriva klart en offert som måste vara klar. Som sagt 16 timmar vore bättre.

I veckan trodde jag att jag skulle ha det lugnt att jag skulle ha tid att fixa grejer på min dator, dra in en Win10, dra igång en WP emulator och leka lite. Jag har inte hunnit så långt som att boota om datorn ens. Har lust att ta lite helgjobb med "lektema" men det måste rymmas inom jobbtiden så jag får väl prioritera lite i kommande vecka. Skall låsa in några av mina hattar i ett skåp så ingen kan plocka fram dem och trycka dem på mitt huvud, låter inte det som en bra idé.

Efter jobbet skjutsade jag Vincent till Luleå Airport, han skulle med flyget till Stockholm för vidare transport till Västerås för att spela handbollscupen Irsta Blixten (bär mig emot att särskriva men den heter så). Eftersom jag hade en middag kl 18 fick jag dumpa av honom där en timme innan resten av laget skulle samlas men han gjorde sig hemmastadd på en bänk med bok och telefon så det gick nog bra. Fick till och med ge honom en kram innan jag gick tillbaka till bilen. Hoppas resan har gått bra, han skulle SMS:a när de var framme men än har jag inte fått något, han glömde väl eller så komer de fram senare än vad jag trodde de skulle göra. Vill man följa hur de går för grabbarna kan man kika in på sidan för deras grupp eller deras matcher. Cupen hade en bra funktion där man kan prenumerera på lagets matchresultat via SMS samt få veta om de går vidare.

På kvällen blev jag bjuden på förtida födelsedagsmiddag av Mattias på jobbet. Vi vi var på CGs och jag inmundigade nedanstående.
Fördrink: MIST
Kiviks årets skörd, Lime, Råsocker, Mynta, Fentimans Ginger Ale

Förrätt: PILGRIMSMUSSLA, RÖDRÄKA OCH KANIN
Kaninrulle på rygg och sida med halstrad pilgrimsmussla samt rödräka. Serveras med bakad purjolök, majrova och sky på inlagda citroner.

Huvudrätt: RÅDJUR
Grillad rådjursrygg med varmrökt vinägerkokt sidfläsk med sparrisbroccoli, spec-a-meta samt svedjanost. Serveras med rödvinssås och potatispuré

Dryck: Blåbärsjuice från Jukkasjärvi

Efterrätt: SORBET OCH TE
Choklad- och kaffesorbet, hallonsorbet
Sjuuuukt gott!

Dagens roligaste snedkoppling i hjärnan inträffade när vi fick menyerna och jag frågade om gluten- och laktosfritt. Jag frågade särskilt om kaninrätten och servitören kom tillbaka och sa att kaninen var grön. Grön kanin = Lisebergskanin. Jag och Mattias skrattade åt min sjuka humor, servitören tittade dock mycket oförstående när jag en stund senare beställde just Lisebergskanin.

Det var en riktigt trevlig kväll om än lite väl hög ljudvolym i lokalen (vi fick veta av vår servitör när vi skulle gå att två dövskallar hade kunnat säga till så hade vi fått plats i källaren istället). Nå ja efter att ha skrikit åt varandra över bordet och jag läst läppar så gick vi i all fall mätta från stället.

Det blev dock inte någon promenad efteråt. Jag har haft spänningshuvudvärk precis hela dagen och jag kände hur den molde på. Vi tog bilen tillbaka till jobbet där Mattias hade sin bil. På vägen dit fick jag syn på att Länsstyrelsens vackra hus badade i ett fint ljus, men kunde ju inte stanna då och ta ett kort. Efter jag släppt av Mattias åkte jag därför tillbaka och tog dagens bild. Skyndade mig sedan hem pga huvudvärken.
När jag kom hem exploderade en migrän och tog en del av synfältet. Tog migränmedicin och nu börjar det lindras något, har mer bomull i skallen än ont. Hoppas det är helt borta i morgon, ibland kan det blossa upp på morgonen om jag sover dåligt, vilket jag gjort de senaste 4-5 nätterna tyvärr. Har ingen ro i kroppen. Får lägga mig på spikmattan med vetevärmare om halsen så får vi se om det hjälper.



Inga kommentarer: