16 januari 2008

Dagens barnfunderingar

Eller ja det var förrgårdagens egentligen men jag lyckades visst spara som utkast istället för att publicera.

Herman 5 år:
-Mamma dina trosor är håriga!

Jag tittar neråt och inser att bikiniskärningen på trosorna inte var den mest lyckade i kombination med att inte ha fixat bikinilinjen på ett tag.

-Mamma, det är faktiskt förbjudet att ha hår på snippan!

Jag måste nog kolla vad min som får läsa för tidningar på förskolan egentligen?


Vincent 6,5 år en stund senare:
-Mamma vad är en pungkula?

Jag förklarar var på kroppen han har sina pungkulor och sa att det nog var där han fick så ont när han slog sig för ett tag sedan. Han är tyst en lång stund sen kom det:

-Men vad GÖR de för något vad har man de till förutom att få ont i dem?

Förklarade att de tillverkar spermier som behövs för att det skall kunna bli bebisar.

Han hummar lite och jag frågar varför han undrade.

- Nä jag undrade bara.

Har ni pratat om det i skolan?

-Nä, jag undrade bara?

Då mindes jag att hans lärare sagt att de läskunniga barnen inte helt sällan hittas i biblioteket läsandes serieböckerna om hur syskon blir till (som de gömmer i andra böcker eller snabbt täcker över när läraren kommer). Så jag frågade om de läst de på rasten?

-Mmmm kom det som svar och sen sprang en kille med röda kinder ut från rummet.

Hur kommer det sig att de vid 6,5 års ålder redan hunnit uppfatta att sex är ett tabubelagt ämne som det är pinsamt att prata om?

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Felicitas sa...

Det är ju egentligen ett lite sorgligt inlägg, men jag får erkänna att jag drog på smilbanden både en och två gånger när jag läste det! :)