30 juni 2008

Sopigt värre....

Läste i Expressen om att det blir allt mer sopor ute i naturen här i Sverige. Det kan jag förstå om man ser hur folk beter sig.

För några dagar sen var jag i stan och det satt några ungdomar och käkade pizza i parken. När de var klara försökte de förvisso vara duktiga och stoppa ner kartongen i papperskorgen men de fick inte ner den. Då tyckte de att lägga den bredvid sopkorgen var en bättre idé än att leta reda på en annan. Hade jag varit i närheten hade jag sagt till dem.

Häromdagen var vi hela familjen på stan och käkade middag, på väg tillbaka till bilen så gick vi förbi några tonåringar som satt på en parkbänk och på moppar på Medborgarplatsen. En tjej öppnar en Daim och släpper bara pappret helt sonika på marken istället för att hoppa ner från ryggstödet på bänken och gå en meter till papperskorgen. Jag sa inget men stirrade väldigt argt på henne och våra blickar möttes länge innan hon gav upp och tittade bort. Tyckte mig höra någon som hoppade ner från en bänk när jag passerat. Vet inte varför jag inte sa något, kanske mest för att jag blev så paff av hennes nonchalans. Nästa gåg lovar jag att säga till.

Mina ungar reagerade med "Mamma såg du vad hon gjorde, hon slängde bara pappret på marken." De är tydligen väldrillade av skolan/förskolan. Häromdagen var vi ute i närheten av en skog och barnen hade tuggumin i munnen och frågade efter närmsta papperskorg. Såg ingen så jag förslog att de skulle spotta ut dem i lite högt gräs under en buske men då fick jag minsann höra att det fick man inte för då skulle en fågel kunna hitta det och få munnen igengeggad. Hepp. Där fick jag.

Så det verkar finnas hopp om den generationen i alla fall. Sen finns det ju även kreativa lösningar för att samla ihop skräpet.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: