27 mars 2013

När mailboxen blev ett bollhav #064 #blogg100

Nuuuuu börjar jag förstå varför det var så populärt med bollhav på arbetsplatserna på IT-bubblans tid. Stackars överarbetade säljare behövde någonstans att lägga alla bollar de fick.

De senaste dagarna har det drällt in mail som varit en forward och en enda mening längst upp "Tar du bollen?" Jag har sett i ögonvrån hur de poppat upp längst ner på min skärm. 

Jag var på föreläsning om effektivitet häromdagen och där blev vi tillsagda att:
1. lägga in allt vi gör i kalendern så att man ser när man faktiskt har tid att göra annat och andra kan se hur belagd man är.
2. Slå av notifieringar på mail
3. Slå av mobil, chatt mm när vi inte vill bli störda
4. Läs mail en max 2 gånger om dagen, hantera allt direkt, planera upp det.

Nummer 1 följer jag hyfsat redan, lite periodiskt men när det är hektiskt så måste jag göra så för att inte glömma, för att få lite ordning på när jag skall göra vad fast jag hatar när det inte finns ett ledigt hål i kalendern för att lägga in något som måste göras då hamnar de på den där förhatliga tiden 20-22 eller så, strax efter middagen och lite umgänge med familjen. En sak som är bra med att lägga allt i kalendern är att om jag inte ändrar på bokningen så blir jag busy även i Lyncen när jag sitter där och jobbar med något. 2 flugor i en smäll :-)

Nummer 2 är det värre med, jag kunde sträcka mig till att slå av ljudet men jag har ännu inte lyckats slå av popupen, för tyvärr har jag folk i min omgivning som förväntar sig svar på mail inom löjligt kort tid.

Nummer 3 mobilen sätter jag i alla fall på mute när jag inte vill bli störd, då är det mer en tillfällighet om jag ser att den ringer. Däremot så sitter jag som säljare även i växeln och det går ju inte stänga ner därifrån alltid så mitt fastnummer är jag nåbar på nästan jämt. Som tur är ringer det mest när folk verkligen vill något (som när man inte svarat på det där bråttommailet som inte hade bråttom i subject).

Nummer 4, urusel på det där men idag har jag övat, läste mailen när jag kom till jobbet sen har resten fått ligga och gotta till sig (förutom några mail som faktiskt hadlade om det jag jobbade med, de tillförde information till det jag skulle producera).
  • Jag skall öva mer på att säga nej, hänvisa till att min kalender är full (när den är det, det går ju extremt mycket upp och ner i belastning) och be den som akut måste ha gjort något plocka bort något annat ur kalendern då. 
  • Jag skall sluta vara support åt allt och alla (när jag egentligen inte har tid) som inte vet var man hittar dokument, inte vet hur MS Office funkar, som behöver något korrläst NU.
  • Jag skall sluta att svara på mail med "vändande post", släppa allt jag håller på med för att hantera någon annans grejer, mest troligtvis hittar de svaret själva eller så ringer de väl om de tycker att jag dröjer för länge. Det jag pysslar med kanske är superbråttom för mig.
Nu är i alla fall 2 bollar som var sprickfärdiga när de landade i min mailbox hanterade och ivägskickade till kund. I morgon bitti har jag en till att ta tag i som jag vet ligger där och nu när kl är 21:44 skall jag läsa igenom resten av mina mail och försöka lista ut när jag skall komma upp till ytan och andas för förr eller senare kommer ett nytt hål att hämta ny kraft i. Tur att man har lite påskledigt några dagar också.

Ge mig ett bollhav att kasta alla bollar i så kan jag öppna barnverksamhet som bisyssla på kontoret ;-)

Kanske skall tillägga att många av de där sakerna som hamnat i brevlådan är roliga saker men alla går liksom inte att göra sitt allra bästa på när det är för många samtidigt. Gör ont att inte känna wow så bra jag skrev det där utan mer puh jag fick iväg det i tid hoppas det är bra nog för nu måste jag ta tag i nästa grej. Jobbet är roligare när man får känna stolthet över det man gör och inte bara gör. Sen är ju ibland konsultbea och säljarbea i konflikt med varandra om tiden, den där konsultbea vill alltid ha mest tid och envisas med att alltid göra sitt yttersta till kund i uppdragen.

Men det blir nog bra skall ni se, för nu skall jag bli effektiv som attan!


Inga kommentarer: