21 maj 2014

Ups and downs #082 #blogg100

Lyssnade på Tigerdrottningen med Kent (på Google Music) när jag kom hem och gillade det jag hörde men samtidigt knöt hela kroppen ihop sig. Gråten satte sig i halsen. Jag kände en saknad och längtan efter de människor jag hade runt omkring mig då när jag började lyssna på Kent. N som fick mig att börja lyssna på Kent, hur vi lyssnade på dem på jobbet tillsammans, skickade låtcitat till varandra. G som jag åkte på Kentkonsert med och J som alltid bråkade om att Kent kan man ju inte lyssna på men vi delade Depeche Mode istället och låg i hans soffa och varvade DM The Singles 86-98 på DVD, vissa av de låtarna ger samma effekt som Kent.

Hittade ett gammalt inlägg som faktiskt gjorde saken bara värre just då. Jag har andra vänner som finns där men inte alls på samma sätt som det var då (vågar inte riktigt släppa folk lika nära inpå längre), så vemodet kommer över mig ibland pga musiken. Det blir liksom knas, jag lyssnar på musik jag gillar och blir ledsen.

Lite som när jag lyssnar på dansmusik på radion, hela kroppen rycks med men huvudet skriker stäng av innan sorgen och saknaden efter dansen kommer. Se så, stäng av nu. Samma sak kan i och för sig inträffa när jag ser bilder från fjällen. läser jobbannonser för jobb i exempelvis Abisko, då är det fjällängtan som suger musten ur mig. Så summa summarum vill jag ta kompiskollektivet och flytta till fjälls och så lyssnar vi på Kent och DM i kollektivet ;-)

Varför skall musik vara så kopplat till känslor. Det är ju bara så dumt. Så irrationellt. Så onödigt. Jag vill lyssna på musik och bli glad. Kan tyvärr inte komma på så många låtar jag blir glad av. Mycket dumt. Men en finns i alla fall så jag lyssnade på den för att pigga upp mig lite.

Annat att bli glad över är äldsta sonens utvecklingssamtal, allt går finemang i skolan (han kan dock vara lite lat ibland, sen i 6-års har vi fått höra "mycket duktig men borde lägga energi på att utveckla sina texter lite mer". Exempelvis i svenskan där han på nationella fick A på de flesta delar med ett D på just argumenterande resonemang eller vad nu momentet hette. Han skulle nästan behöva få betygen på mer detaljnivå för nu tycker han det är gott nog när han får ett B i sammanvägningen. Lite intressant att han får behålla sina betyg från förra terminen i religion och sammhällskunskap för de har nästan inte haft det denna terminen. Fattar inte riktigt hur dagens skola funkar, att byta skola måste vara skitsvårt, vips så läser man en kurs 2 gånger eller så missar man den helt. När jag var liten läste alla samma saker samtidigt. Förstår inte varför det är ändrat, någon annan som vet?

På kvällen tog jag mig i kragen och hörde i alla fall av mig till en av dem via chat, för första gången sen årsskiftet. En kort men trevlig pratstund. Lite av saknaden lade sig. En del tycker att jag skall skaffa Facebook för då vet jag vad folk gör, men jag vill ju ha något att prata med dem om. Att "övervaka" och klicka like är inte samma sak som att träffas och prata om livet.

För övrigt fick jag besked om att jag har bedömts som behörig till utbildningen. Vecka 26 görs urvalet vilka som kommer in. Skrev ut och skrev under en tjänstledighetsansökan idag. Men vet ännu inte vad jag vill.




Inga kommentarer: