17 maj 2015

Dag 137 (#078/#blogg100) - Hyvlade kreditkortet och promenerade

Sovmorgon deluxe idag. Så jäkla skönt. Vägrade åka till jobbet och jobba fastän det behövdes egentligen. Lite irriterad vid 10 då ordförande i Friluftsfrämjandet i Boden ringer och frågar mig var jag är. Det står tydligen 2 knyttefamiljer på berget. Panik har jag missat att tala om för någon att det blivit inställt, hade jag 6 barn trots allt eller vad?

Det visar sig att 2 familjer chansat, inte anmält sig och bara dykt upp idag. Om de hade orkat lyfta luren alternativt mailat mig så hade vi haft barn nog att köra en grupp :-/ Irriterad på ordförande för att han dessutom inte hade kollat sin mail, jag hade ju meddelat att jag skulle ställa in pga för få deltagare.

Nå ja jag gick upp och åt en lång frukost med Henrik. Surfade Garminklockor  eftersom min gamla 310 XT har gett upp att ha fungerande på7avknapp efter att ha betett sig så här ett tag. och kom fram till att en Garmin Forerunner 920 XT såg jäkligt passande ut både för mina vandringar, cyklingen och löpning samt promenader. Bestämde mig för att ta en tur till Luleå och köpa cykelbrallor och kika på klockor. Mattias tipsade om att XXL hade bra utbud på cykelgrejer så jag började där och de hade verkligen ett bra utbud på cykelbyxor framför allt dammodeller det tackar jag för, plöjde igenom en drös modeller och tryckte upp fingrarna mot sittknölarna för att känna att vadderingen var på rätt plats. Fastnade tillslut för ett par GORE Bike Wear Power 2.0 LADY Bibtights short. Velade ett tag om jag skulle ha korta eller långa men de här har drgkedjor som gör att de går att dra ner fastän de har hängslen, jag kan alltås gå på toa utan att behöva krångla av massa kläder på överkroppen och långa ben kan man få med benvärmare så sådana köpte jag också samt armvärmare och ett par handskar. Hade jag haft mindre bröst/haft tuttar som suttit lite högre upp hade jag haft ännu bättre användning av deras smarta krok som drar ihop hängslena mellan brösten.

Handskar var inte helt lätt, är rätt bestämd med var jag vill ha gelkuddarna och hittad ett par damhandskar som kändes sköna men så hade de sn stor rosa logga under vilken det stod women on wheels på. Vägrade köpa dem och plöjde herrsortimentet tills jag hittade ett par riktigt sköna som passade. Köpte en styrstångsväska med mobilficka men monterad på cykeln var den för stor så den skall jag lämna igen. Köpte mig en Garmin Forerunner 920 XT hade egentligen velat ha den vit-röda istället för den svart-blå för jag vill ha saker som syns även när de ligger i väskan, lättare att hitta ljusa saker men de hade bara en inne. Ett visningsexemplar som suttit uppe sen i onsdags, fick tyvärr bara 50 spänn i rabatt men men ville ha den nu så jag gick med på det. Bad om hjälp med att hitta fast- och kadensmätaren också men råkade visst bara få med en kadensmätare så även den måste lämnas tillbaka i morgon. Irriterande.

Efter shoppingrundan som gjorde mitt betalkort väldigt tunt så åkte jag till Biltema och köpte silikonspray till Herman som skulle göra sina kuber lite snabbare och sen vidare till jobbet och hämta upp Mattias för en ny promenad. Hans ben skulle orka ca 1,5 mil efter en lång cykeltur idag så jag plottade ut en runda medan vi fyllde på med lite energi. En tur ut på Bergnäset. Men som vanligt när vi är ute och går så följer vi inte planen, finns alltid vägar som ser trevligare ut och vips fick vi oss en längre runda. Vi gick till Luleå Airport, köpte glass och dricka (svindyrt) innan vi tog cykelvägen tillbaka mot stan. Rundan blev 17,87 km.

Bra att veta hur den går om man någon gång skall med ett senare flyg och har lite packning då kan man faktiskt ta en 7,9 km promenad till flygplatsen. Det är ju alldeles lagom långt. Går jag snabbt tar det en timme (men då blir jag svettig) så jag skall nog räkna med lite mer tid. Dessutom borde det bli lite kortare om man inte går längst med stranden som vi gjorde utan tar Granuddsvägen. Promenaden på Kallaxheden i tallskogen var helt fantastisk. Stannade och fotade kottar i ett träd där en ekorre eller en fågel använt träden som fasthållare.
Sen stannade jag 2 gånger på Bergnäset först för att fota en spännande formation i leran och sen ett hus. Blev så arg på mig själv när jag kom hem för jag hade lyckats fippla om kameran till ISO 1000 utan att märka det. Så jävla onödigt! Tror jag skall flytta på ISO-inställningen så jag inte kommer åt den lika lätt. Lika förbannad varje gång det sker. Mitt misstag syns minst i lerbilden så den får bli dagens bild.
Kände mig som fönsterfluktare när jag fotade huset med alla dess fönster. Gillade molnen ovanför huset det var därför jag tog bilden. Huset bredvid ser helt sjukt ut, som ett halvt hus och pyttelitet.
 
Jag tog även lite mobilbilder från Bergnäsbron, kan någon förklara varför det står en traktor på pråmen?

Inga kommentarer: