18 maj 2015

Dag 138 (#079/#blogg100) - Lite mindre aj aj i rumpan

Önskar jag hade kommit i tid i säng igår så jag hade kunnat kliva upp tidigt och cykla men efter 4 timmars sömn var otänkbart och jag hade möte kl 08:00 så jag kunde inte sova lite till och cykla senare. Surade över detta hela dagen då det var strålande sol och nästan vindstilla.

På jobbet höll jag på med installationer och tester och allt gick i ett. Lunchade med kollega på Kulturens Hus, de är sjukt duktiga på fisk där så jag blev mycket nöjd med min sej. Tog potatismos till vilket var mindre bra. Aj aj min mage. Men gott var det. Älskar potatismos.

Efter jobbet åkte jag och lämnade tillbaka saker på XXL och köpte mig ett par benvärmare och försökte hitta en fart- och kadensmätare. Bytte ett par byxor som Vincent fick när han fyllde år också. Sen blev det till att stressa hem. Vincent ville ha skjuts till träningen i Sävast. Han är fortfarande krasslig och ville kolla på träningen men inte cykla de 7 kilometerna dit och hem.

Väl hemma kastade jag av mig kläderna, hoppade i cykelbyxorna, benvärmarna, en ulltröja och min reflexjacka, slängde skorna i bilen och tog cykel på cykelstället. Slet med mig min löparväst med lite vätska i också. Lämnade av Vincent på Tallvallen och drog iväg på cykeln. Hade planerat att gå ut i motvind och sen få medvind tillbaka men tyckte inte det blåste så mycket så jag tänkte att jag kör mot Sunderbyn istället borde vara lagom istället för att trixa mig genom stan och ut där. Det rullade på riktigt bra första milen fast jag mest satt och slöade tyckte jag. En del lätt nedför dessutom. Planen var at cykla i 45 minuter och sen vända då skulle jag ha 10-15 minuter till godo innan Vincents träning var slut om allt gick bra. Vände efter 46 minuter på en vändplan. Började trampa hemåt och insåg först då vilken medvind jag hade haft. Det skulle bli kämpigt hem och det blev det. Kändes som jag stod still med cykeln. Men jag var framme vid Tallvallen några minuter innan de slutade och lyckades cykla ihop 1 km till runt vallen men hade velat göra en till för att få ihop 40 km jämt men Vincent vägrade vänta de få minuter det skulle ta. Nå ja 39,04 km fick duga idag (laddade upp till Garmin Connect med nya klockan för första gången, funderar på att rensa bort all gammal skit som ligger där uppladdad utan att jag tagit hand om det och korrigerat). Längesedan jag tränade med pulsbandet på. Låg på 70 % av maxpulsen i medel och 78 % som max, så lite mer hade jag kunnat ta i.
Baken kändes lite bättre nu än förra rundan men helt bekvämt är det ju inte. Stod upp och trampad lite då och då för att avlasta. Kände mig helt bortdomnad i underlivet när jag kom hem. Benvärmarna var en hit. Var not et smart drag att köpa korta byxor och dem istället för långa varma cykelbyxor.

Var sjöblöt i svett på överkroppen (den där jackan andas verkligen inte) när jag kom hem och frös dels för att det var ca 10 grader ute och jag var blöt och dels pga av energibrist. Hade haft kameran i löparryggan men inte hittat något att stanna vid så nu fick jag akutfota de gula tulpanerna utanför huset i det svaga kvällsljuset som dagens bild. Fick inte till skärpan så bra, slutartiden blev lite för lång när tulpanen vajade lite i vinden.
När jag sedan skalat av mig alla blöta kläder och försökte återfå lite värme så såg det ut som det brann ute när solen gick ner. Knäppte en mobilbild från vardagsrumsfönstret.