22 maj 2015

Dag 142 (#083/#blogg100) - Cykling utan allt för ont i baken

Jag och Henrik hade pratat om att vi skulle cykla tillsammans men det hade vist blivit någon missuppfattning i den diskussionen, jag tyckte vi hade kommit överens om det men inte han så han hade klivit upp mycket tidigare än mig och var borta när jag klev upp. Så kan det bli när man kommer hem mitt i natten när alla sover.

Sov på tok för dåligt och för lite för att cykla till jobbet idag egentligen men när jag väl släpade mig upp 06:55 så var det strålande sol ute och sjön var helt blank. Äh vad sjuttsingen vi har ju jobbträning på morgonen idag, jag nyttjar den så sällan så jag kan med gott samvete cykla på arbetstid idag. Så jag skyndande mig i cykelkläderna, slet åt mig en äppel- och kanelbar som låg på köksbordet och hällde vatten i min vattensäck och drog på mig västen. När jag cyklade iväg han jag inte många kilometer innan jag insåg att det visst blåste ute, det skulle bli väldigt jobbigt. Inte hade jag någon musik eller ljudbok heller, booooring!

Men jag kämpade mig fram, försökte trycka på men kroppen svarade inte, ingen middag igår och en promenad och sen ingen frukost var väl inte den bästa uppladdningen för 3,8 mil cykling. Men fram kom jag i alla fall fast det tog mig nästan 2 timmar.
När jag var i Sävast ringde Henrik och frågade om jag hunnit åka hemifrån, han hade visst glömt att ta med en tröja. När jag kom till jobbet så hade Robban också cyklat från Boden (han är snabbare än mig, 1 timme och 10 minuter tog hans resa), han knallade omkring i cykelbyxor för han hade glömt att ta med byxor. Så det var med lite oro jag hoppade in i duschen med min klädpåse jag lämnat på jobbet dagen innan. Men den innehäll faktiskt allt jag behövde. Duschade och hängde kläderna på tork, de skulle ju med en sväng hem också.

Ägnade så gott som hela dagen åt mitt Powershellscript men var så jäkla nöjd när jag fick till det. mindre nöjd när det visade sig att demomiljön jag satt upp i Exchange inte fungerade, felsökte och felsökte men tillslut rev jag den och byggde en ny. Precis likadant som jag gjort innan (följde ju de instruktioner jag skrev igår) men nu fungerade det. Helskumt. Men orkar inte lägga tid på vad jag hade sumpat första gången.

På lunchen hade vi Lunch & Learn utan lunch så jag satt med på mötet och fick mat levererat, av några som var på Arctic Thai & Grill som nu öppnat även i Luleå, efter lunchen. God mat!

Henrik hörde av sig och undrade om vi skulle cykla hem tillsammans men jag behövde sitta till kl 17 och han var på väg redan kl 16 så han fick tuffa på hemåt själv. Jag behövde inte åka själv för Mattias och Robban som först hade tänkt cykla Avanrundan (dvs jobbet-Avan-jobbet) bestämde sig för att cykla hela vägen till Boden och sen ge Mattias skjuts till Luleå med bil. Vi körde södra sidan som är nästan exakt 5 km längre, lite mer öppen och blåsigare och känns jättelång. Vi började med motvinden allan, jäklar så jobbigt och sen när vi svängde av 90 grader över Bergnäsbron så var jag rädd, hårda kastvindar i sidan. Hela jag flyttades i sidled. Huvva. Trodde sen att nu blir det åka av med vinden i ryggen men så var det verkligen inte hela vägen. Vinden var snett från sidan så ibland kom den som motvind, ibland som sidvind och ibland som mycket välkommen medvind. Emellanåt kom det även regn men det var bara skönt, luften lätt att andas.

Mil nummer 2 hade vi rejäl medvind och den swichade vi igenom på 21 minuter, mycket trevligt. Var roligt mes sällskap men de andra två är så mycket starkare än mig uppför att jag kom på rejäl efterkälke emellanåt men de var snälla och väntade in mig. När det var tungt fick jag en framför mig och en vid sidan som täckte vinden. Så jäkla skönt. De lät mig sen i alla fall tro att jag fick dra lite när det var lättare för mig. Skönt att få köra om ibland. Borde nog gå och kolla mina värden för det kändes som om kroppen svarade väldigt dåligt så fort belastningen ökade, brukar vara ett tecken på att Hb:t är på väg ner.

Hade knappt ont baken/underlivet alls men lite bortdomnad. Frös faktiskt lite om fötterna också men även de domnade bort så jag inte kände att jag frös.

Robbert som cyklar väldigt mycket och har en värstinghoj var lite småless på vårt långsamma tempo emellan åt och drog iväg i en hiskelig fart och när vi kom till Unbyn så tog han en omväg genom byn medan vi körde rakt på. han kom ändå snabbt ikapp oss. Det blev 4,3 mil hem och det tog 1 timme och 49 minuter så snabbare fast det var längre än i morse. Några 100 meter innan hemma svängde grabbarna av till Robban medan jag fortsatte rakt hemåt.

Fick kasta mig in i bilen och köra till Apoteket och köpa salva till Herman, köpte 6 st tuber så nu skall han väl ha ett tag. Sen på Coop för att köpa middag och hem och laga middag. Det fick bli ryggbiff, pommes och sås. När jag stod där och stekte kom jag på att jag glömde bort att be grabbarna stanna så jag fick ta ett kort på dem. Attans ingen dagens bild fixad. Tog en på kötet i pannan. Helt menlös bild men symboliserar dagen på det sättet att jag faktiskt lagade mat och inte bara åt mackor för en gångs skull.
365-milstatistiken ser bra ut när cykelsäsongen dragit igång. Några veckor kvar till halvtid.