28 februari 2016

Dag 59 - 17 mil i bilen ut på landet

Idag har jag ägnat mig åt att utforska byarna runt omkring Boden. Det började med att jag inte kunde stanna och fota igår när Vincent skulle till Kalix så jag tog helt enkelt och körde den vägen idag. Klockan han dock bli lite för mycket så solen stod högt på himlen och gav ett skarpt ljus och var obarmhärtigt stark om jag ville fota åt det håll den befann sig. Men jag kämpade på. Ute varierade temperaturen mellan -16 och -21. Solen värme och det var helt vindstilla så jag led inte det minsta när jag stannat bilen vid en vägkant och skuttat ut i snö upp till låren på något fält för att fota hölador/redskapsbodar. Det fick bli temat idag.

Första stoppet blev i Syden.
Dagens bild på höbalar och strömstolpar tog jag i närheten av Smedsbyn. På sträckan mellan Vibbyn och Smedsbyn blev det en hel del bilder.


Körde sedan via Ängesbyn tillbaka till Vibbyn och stannade vid fågeltornet, gick ut på isen och bara njöt av det fantastiska vädret och tog några bilder.
Sen åkte jag vidare mot Skogså och därifrån mot Sörbyn men först ett stopp till i Vibbyn för ytterligare en lada.
Hamnade även i Lassbyn vid Lassbyforsen i Råneälv och tog några bilder där innan jag började ta mig tillbaka till Boden via Prästholm.
Hemvägen gick tillbaka över Smedsbyn där jag stannade och fotade en traktor jag tittade på i morse och sen ett stopp strax innan Flarken för att fota solen i skogen..


När jag kom hem tankade jag över bilderna och tog mig några knäckemackor. Blev plötsligt jättetrött och hängig. Insåg att jag snart skulle vara i Luleå på möte med Missing People så jag gjorde mig i ordning. Kollade på klockan och insåg att jag skulle hinna upp på Åbergsfortet för att ta en bild på solnedgången om jag skyndande mig innan jag brummade mot Luleå. När jag kom upp så fanns det ingenstans att vända bilen. Panik, jag som hatar att backa nedför. Nå ja jag tog min bild, med darr i benen och med hjärtat i halsgropen tog jag mig ner och fortsatte färden.

Då pang bom kom migränen. Synfältet smalnade av snabbare än vanligt. Bara att glömma att köra till Luleå och istället ta sig hem så fort som möjligt. De ringde från Missing People och undrade var jag var, hade slut på ström i jobbmobilen där jag har numrena till dem. Fick berätta att jag fått förhinder, jäkligt synd. Tablett och vila och sen kunde jag i alla fall laga middag samt sitta vid datorn en liten stund. Kommer somna före 23 idag, helt utmattad.

Inga kommentarer: