12 september 2018

Dag 0, resan till Spanien

Klockan ringde 0343 och jag klev upp på stört. Kändes som jag inte hade hunnit mer än att somna kvällen innan men ändå var jag inte så trött. Hade väl fått sova 5-6 timmar i alla. Gjorde mig i ordning och packade det sista. Satte mig datorn för att stänga ner lite grejer innan den stängdes av. Emilian hoppade upp på nackstödet och kramades. Han märker på mig när jag skall åka bort och blir lite orolig. Han gillar inte när jag är borta för ingen av de andra kramas och han är en gosekisse. Men som tur är har katter dålig tidsuppfattning så han kommer bli lika glad som vanligt när jag kommer hem.

Taxin kom 0435 på utsatt tid, ha få med mig en plastmugg med te för att lindra det halsonda som kom i natt. Fick en pratig förare så inget sova i taxin. Resan gick snabbt, vi pratade om taxisystem. Lite lustigt var att jag några timmar senare hörde av 2 av mina gamla kollegor från Taxisystem.

På flygplatsen köpte jag en Hemmets Journal för jag hade fått info i går kväll att anemireportaget jag intervjuades för i fjol skulle vara med. Skrattade när jag läste det för jag och barnen hade inte fått våra åldrar uppskrivna och enligt den veckopendlar jag till Stockholm. Dröjer man ett år med en publicering kan man ju kolla om fakta gäller fortfarande. Dessutom har det varit några fler turer kring anemin. Men kontentan i artikeln att jag tycker folk skall kolla sina värden och kräva behandling är ju den samma. Får ofta mail från andra kvinnor som undrar hur jag gjort för att få behandling. Så skall det inte behöva vara.

Flyget gick i tid. De har numer wifi på SAS så jag surfade runt lite och tryckte i mig en frukost och alldeles för mycket te. Tröttheten ville inte komma. Batteriet på mobilen tickar ner oroväckande fort och uttaget vid mitt säte ville inte funka eller så provade jag för tidigt och sen för sent. För på nästa flyg fungerade det finfint.

Inflygningen från Luleå till Arlanda var mycket vacker.

På Arlanda köpte jag ColdZym som skall sprutas rakt ner i svalget varannan timme. Får hoppas det och Strepsils hjälper. Köpte mig även ett par snorbilliga blåtands hörlurar att ha på flyget och på bussresan. Sen var det dags att gå ombord på planet till Malmö, hade behövt gå på toa men Arlanda är så sjukt underdimensionerat på den fronten och kön ringlade långt ut. Ombord på planet är plats längst fram uruselt för där fram drar de ofta för skynket och den där jäkla försäljningsvagnen täpper till bakåt. Trodde jag skulle spricka innan skynket drogs bort och jag fick gå på toa. Se kunde jag dricka lite mer te och äta en andra frukost. Men varför har inte SAS glutenfri granola? Nå ja mätt blev jag. Lyckades inte sova på planet denna gång heller trots att nu hade tröttheten kommit.

I Malmö hade jag en timmes väntan. Satt SAS Café Lounge och åt glutenfria havrekakor. Ett gäng män som skulle på golfresa till Malaga kom på 10 minuter innan boarding att nu hade baren öppnar och några av dem rusade dit för att köpa alkohol. Ett beteende jag inte alls fattat särskilt inte kl 1015 på morgonen. Planet blev lite försenat så jag började stressa lite över att inte hinna med sista bussen till Almería.

Ombord på planet var jag så trött så trött och hade nästan somnat när de kom med en lunch.  Potatissallad, skepparlax, sallad, jättekapris och en spansk tortilla med chili. Supergott. Men nu behövde jag verkligen få sova. Bredde ut mig över mina 3! säten. Men de bakom mig var sjukt högljudda. Mannen berättade allt han visste om Malaga och bostadsmarknaden där och det var tydligen massor. Kom på att jag ju köpt lurar och tryckte in dem. Skönt men de dämpar ju inte allt. Får bli lite Kent tänkte jag men så insåg jag i min iver att tömma telefonen inför resan så hade jag tagit bort offline på Spotify. Hittade några demolåtar i Google Music-appen. De var inte avskyvärda men inte heller jättebra men lugna så det fick bli mitt dämpande ljud. Halvslumrade tills jag åter igen åkte på akut kissenödighet, vad har de i teet på SAS? Och samma visa. Draperier fördraget fram och folk blev avvisade och bak en vagn. Nå ja det är ju inte mycket att göra än att vänta. 30 minuter! När försäljningsvagnen var på de sista raderna bad jag att få smita förbi. Man skall sitta på sista raden.

Slumrade till och satte mig upp ordentligt när det var dags att landa. Vi hade inte flugit in någon tid och jag stressade genom flygplatsen men bussen var närmare än befarat så det var lugnt.

Han köpa mig en Aquarius innan det var dags att kliva på bussen. Fick plats 1 bakom föraren så jag såg inte så mycket. Försökt vila men det gick så där. Skrev det mesta av denna text istället och innan alla började streama Netflix han jag ladda ner lite musik att lyssna på. Fotade lite ut genom fönstret. Ute var det 28 grader och sjukt fuktigt. Stora tunga moln hängde över de sönderbrända bergen.

Väl framme irrade jag runt gör att hitta turistbyrån. Tyckt infon i guiden sa att det skulle vara öppet 17-20 på onsdagar men när jag väl hittade var klockan 18 och det var stängt. Så ingen startstämpel där. Ringde till en av de man skall ringa för att göra upp om att härbärge längst vägen är upplåsta. Telefonsamtalet strulade en massa men tillslut fick jag veta att jag skulle ringa en annan person. Han pratade inte engelska men jag tror vi kommit överens om att jag har en plats i morgon i Santa Cruz, 2 kl innan där jag hade tänkt stanna men bättre att stötta deras härbärgen än de privata som även tar vanliga turister. Så i morgon blir det 1 km kortare än tänkt, en km äta upp av att mitt hostel ligger nästan på leden men jag vill starta vid katedralen så först 1,2 kom dit.

Väl på min sovplats (helt ok rum) drog jag bort gardinerna för fönstret och möttes av synen ovan. Aningen förvånad.

Slet av mig alla kläder, sjöblöt i svett av att gå 3 km hit. Blir spännande i morgon då. Lade mig på sängen och körde meditationsövning några minuter för att komma ner i varv. Sen gav jag mig ut på stan strax efter klockan 20. Köpte 2 yoghurt att ha till frukost  och en avokado. Gick till det stora fortet Alcazaba som är skitgammalt. Började byggas när Almería blev en medina (stad) 955 och den byggdes det på 1012-1028. Det är en rest från den mooriska tiden. Efter det gick jag ner till havet i kolmörkret, hade tänkt doppa fötterna men såg verkligen inget.

Klumpen i halsen är värre nu, gör inte ont men har svårt att svälja och får kväljningar av att spruta in ColdZym. Gick till första restaurangen som enligt TripAdvisor serverade glutenfritt. Visade sig vara ett burgare-/mexikaskhak. Beställde en burgare med glutenfritt bröd och nachos. Men fick i mig halva bara. Hade absolut inte någon aptit. Bara trött. Traskade till hotellen och skrev klart detta. Min mobilladdarsladd gav upp så nu får jag använda den som kom med lurarna. Är 2 dm lång så ställningen jag får sitta i för att ha telefonen på laddning samtidigt är allt annat än bekväm. Måste köpa ny lång sladd i första bästa stad jag passerar. Är sjukt orolig över mobilen för övrigt, den äter batteri i en hiskelig fart så fort jag tar den ut ur flygplansläge trots att den är i stamina mode. Får grotta mer i det k morgon för nu skall jag publisera detta och sen sova. Om det går. Upptäckte just att det kryper omkring en massa minimyror här. De kittlas.