01 augusti 2008

En sväng till Luleå

Hade lovat barnen att de skulle få gå på Barnkalaset på Luleåkalaset idag. Jag behövde även köpa tältpinnar och kika på stavar som jag nämnde tidigare. Vågade dock inte gå i mina skor jag skall ha på vandringen. Får provgå i morgon istället.

Jag och barnen for iväg till stan. Vi lyckades hitta parkeringsplats i Shopping P-hus längst upp men vi fick klämma in oss med nöd och näppe, kom knappt ur bilen. Bilen till vänster stod i den största rutan i hela p-huset men ändå hade föraren parkerat höger framhjul på linjen mot min ruta. PUCKO!!



Handlade tältpinnar (och 2 REAL turmat), glömde kolla på stavar. Fick panik när jag insåg att kameran inte var i handväskan eller jackfickan, hade jag tappat den eller glömt i bilen. Raska steg med 2 barn i släptåg tillbaka till p-huset, ville inte gå i trappan pga foten så det var bara att vänta på hissen. Tillslut kom den med ett äldre par som såg aningen omskakat ut i. "Vi fastnade där uppe, vi kom inte ur hissen" sa de. Hmm undra om det var mitt frenetiska tryckande på knappen som gjorde att dörren inte gick upp för dem. Kvinnan stannade kvar på nedervåningen medan mannen åkte med upp men för säkerhet skull åkte vi bara till 4:an och gick sista trappan upp.

Puh kameran låg i bilen, hade nog lagt ifrån mig den när jag lade in p-biljetten.

Tillbaka ner igen, väntade 5 min utanför Shopping på att G som jag bestämt träff med skulle dyka upp. Sen blev det lite mat, världens minsta kebabrulle för mig- Var ca 1 microsekund ifrån att få den dränkt i orientdressing, men tycke mig känna igen konsistensen på denna hemska tingest och frågade om det var det. Ena biträdet svarade ja och stoppade det andra från att förpesta min mat. Kebab skall ha en vitlökssås och en tomatsås alt en blandad sås typ den de har på Charlie Chaplin i Trollhättan (min favoritkebab är deras med mos). Vincent åt wookade nudlar med kyckling som enligt hon som serverade inte alls skulle vara starkt men Vincent höll inte med. Herman åt grillspett och potatissallad.

Efter maten funderade vi på att gå ombord på Götheborg men det var lite dyrt. 100 kr för vuxna och 50 per barn. Så vi skippade det. Jag vill se hur det ser ut men med 2 barn som bara vill springa omkring och aldrig se på något mer än 1 sekund skulle det inte vara värt pengarna. Istället kikade vi lite i deras utställningstält och souvernishop. Jesus vad de tar betalt för saker och ting.



Men svampbob och Nikelodeon var det ju jag hade lovat barnen. Gick upp till stadsparken där barnaktiviteterna var igår. Jo ansiktsmålningen var där men inte en Nickelodeonflagga så långt ögat nådde. De var heller inte nere i Södra Hamn.

Sen kom G på att han skulle ha sockor så tillbaka till Hägglunds en sväng med 2 något sura barn. Kom ihåg att kika efter stavar men de enda de hade inne vägde ju mer än mit tält. Får kika nästa vecka. Sen kom vi på att det skulle vara uppvisning av Exiled Dance Crew nere i Norra Hamn så vi gick dit, då hittade vi Nickelodeondelen. Det gick omkring ca 8 st med Nickelodeontröjor men de brydde sig inte nämnvärt om de barn som var där. I ett tält tror jag man kunde provfilma för att bli programledare, i ett kunde man spela Wii (såg det ut som) och så hade de världens minsta hoppborg. Herman ville hoppa en stund. Vincent undrade var SvampBob var, fick syn på en docka och undrade om det var allt. Ingen aning sa jag, det stod inte så mycket på affischerna eller i programmet. Kan säga att barnen var grympt besvikna, förvisso kom vi ner 45 minuter innan de skulle stänga men har man öppet till 17 skall de väl ändå ha aktiviteter tills då eller?

Det var i alla fall kul att se Exiled Dance Crew dansa. Filmade lite. Tyvärr tycker min kamera att jag inte får filma hur många minuter som helst så det blev uppdelat på två filmer. Har inget bra program för att klippa ihop dem till en heller.





Jag och G talade om en skönt Skinny Puppyvideo som vi blev påminda av:



Blev tvungen att lyssna på lite mer Skinny Puppy efter detta och de lyssnar jag på för sällan Cult (här med bilder från ett av mina favoritspel Silent Hill 2) och Haze gick några extra varv.

Efter dansen sa vi hej då till G som skulle kalasa senare med DrPeppar och gick ner till tivoliområdet, jag glömde ta ut pengar men det skulle finnas uttagsmöjlighet vid ena karusellen så vi gick dit men det var stängt. Så jag och barnen skynda oss tillbaka till bilen eftersom p-tiden hade gått ut 10 minuter tidigare. Vi vågade ta hissen ända upp. Ingen p-böter vilken tur.

Sen hämtade vi upp Henrik hemma, åkte in till Kvarnängen till det lilla tivolit som står där (vad tänkte de när de stannade kvar efter marknaden precis samtidigt som Luleåkalaset?). Vi var så gott som ensamma där. Barnen spelade på chokladhjulet med gratisbiljetter de fått på Björknäsbadet och åkte sen en karusell gratis. Vi köpte även 2 biljetter så de kunde åka Vincents favoritkarusell. Men 40 kr/biljett är sjukt mycket för ett litet tivoli med 5-6 karuseller på en äng i Boden.





Sen blev det middag på Chili-Chili som vanligt inte världens bästa mat men ganska ok. Men får jag välja äter jag ju hellre på en "riktig" restaurang. Längtar efter att få gå på en trevlig restaurang med bra kött, bordsservering, servitörer/servitriser som bryr sig, som ha bra alkoholfritt alternativ till maten, ställe där man kan sitta och prata länge och bara njuta av maten.

Vi avslutade kvällen på Rönnbäcks för lite god glass.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: