30 mars 2013

Bekräftelsebehov och alkohol #067 #blogg100

Är på äventysbadet på Pite Havsbad och hamnar i omklädningsrummet bredvid 2 flickor ca 14 år gamla de är och kollar mobilerna. Jag kikar över axeln och ser att Instagram är appen som skall kollas. Fram kommer en bild på när de två poserar i bikini i duschen.

Hur många som har klickat gilla på bilden och vilka har gjort det verkar vara väldigt viktigt Alla 28 namn läses upp. Med lite olika entusiasm. En del låter det som de hade klarat sig utan.

"Inte fler?" säger flicka 1 med stor besvikelse i rösten.

"X har inte gillat ännu" säger flicka 2, Får intrycket att flicka 1 är angelägen om att X skall ha gillat synen.

"Äh han har nog inte sett den än" kommenterar flicka 1 hoppfullt.

De lägger tillbaka mobilen i skåpet och går ut i badet. Jag står kvar och funderar på vad mina grabbar gör i sitt omklädningsrum, står de oxå och poserar för bilder på IG? Jag har ju börjat höra kommentarer om hur många och vilka som gillat deras bilder. Oftast dock inte på de själva utan aktiviteter de gör eller saker de tillverkat.

Nu sitter jag här i en solstol och funderar på vad som var motsvarigheten när man själv var yngre. Men kan inte riktigt komma på något. Visst gjorde man saker för att försöka imponera på andra men det känns som om det blivit på ett helt annat sätt nu. Så uppenbart, så lätt att ta åt sig om fel personer trycker gilla och rätt person inte gör det. Så synligt för andra vilka som gillat vem. Vem man skall gilla.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag skall tycka om det. Är ju väldigt pro-nätet och möjligheten att dela med sig av saker och ting men jag hoppas bara mina egna barn inser att deras värde inte ligger i antalet följare och gillande på sociala medier.

En annan sak som slår mig när jag sitter här i min solstol är hur många föräldrar som sitter här runt omkring mig med en öl, cider eller ett glas vin. De bor säkerligen här på hotellet och har semester men för mig går barn och alkohol aldrig ihop. En pappa är nu inne på sin tredje Mariestad sen vi kom hit mamman på nummer två.

Dricker folk lika mycket här på en vanlig lördag eller är det för att det är suparhögtiden påsk? När blev äventyrsbad med familjen lika med "mamma och pappa dricker alkohol medan barnet badar"?

Ps. Är nöjd över att fikabrödet här är både gluten- och laktosfritt. Så den här mamma frossar i fika medan barnen badar. Kanske någon sitter och bloggar om den där morsan med mobil och bok som sitter och moffar i sig kakor medan barnen fick burgare :-)

Inga kommentarer: