14 mars 2013

Hur skall jag nu konsumera bloggar? #051 #blogg100

Vaknar och kollar mitt flöde i Google Reader och möts av infon att Google Reader skall stängas ner om 3 månader. Men fuck, jag som använder Reader för att läsa bloggar. Jag är alldeles för lat för att klicka mig in på varenda blogg jag följer för att se om de publicerat något nytt. Nu under #blogg100 har mitt användande av Reader dessutom ökat jättemycket. Jag vet ju att det flöde Jonas satte ihop ger mig en massa nya roliga inlägg varje dag. Jag har inställt så jag ser flödet direkt istället för bara rubriker, jag brukar försöka scrolla igenom och ibland fastnar ögat vid en rubrik, ibland en bild. Jag har hittat så mycket bra som direkt hamnat i som rss-flöde direkt.

Min första tanke var "finns det ens något annat sätt att konsumera RSS på". Självklart vet jag att det finns en drös appar mm och jag har flera installerade ex har jag Feedly på iPhone och iPad men jag har aldrig gillat den, Flipboard samma sak, snyggt men jag vill ha det enklare, mer rakt upp och ner och båda har jag haft kopplade till mitt Google Readerkonto. Jag har typ allt i Googleuniverse, en inloggning till allt, enkelt att ex dela till G+ när jag så vill. Jag älskar enkelheten i Google Reader.

Jag konsumerar RSS-flödet främst i webbläsaren på datorn men även i mina mobila enheter som är iPhone, iPad, Nexus 4 och Nexus 7 och för mig är det viktigt att lästa synkar mellan alla, blir galen på att se grejer flera gånger eller inte hitta mina stjärnmarkerade. Jag vill också ha tillgång till flödet var jag än är så inga plugins och sådana grejer.

Så nu börjar jakten på något att ersätta Google Reader med och jag vet inte riktigt var jag skall starta. Många har postat tips på ersättare +Danny Sullivan postade den här artikeln från Marketingland och många röstar på Feedly (trots att de kräver plugin för att köra i webbläsare) som inte har varit sena på att tala om hur man migrerar över till dem. NewsBlur verkar få en del röster också men den är förskräckligt ful, körde testversionen och nä man får ju migrän av alla färger. Kanske går det att ställa in om man betalar. Digg meddelade att de kommer släppa en RSS-läsare och i kommentarerna kan man läsa "kopiera Google Reader så blir allt bra. Kan inte Google bara ge koden till dem? Kan vi också få behålla inloggning med vårt Googlekonton också :-)

Vad kommer Google stänga ner härnäst? Blogger kanske? Kanske vill de att vi skall skriva våra "blogginlägg" där istället men glöm det. Jag vill ha min "dagbok" samlad i en blogg inte hipp som happ med annat dravvel. Kanske dags att ta tag i det där bytet till en egen Wordpress trots allt. Jag gillar dock blogger, det är enkelt, inget krångel och framför allt har det en bra integration till mina Picasaalbum, ni ser där kommer mitt behov av Googleuniverse igen. Dessutom vill jag slippa stressen att drifta och underhålla egna miljöer. Men det är ju oxå en stress att veta att hux flux är tjänsten du nyttar borta. Kanske mindre chans att webbhotellet man använder lägger ner, och oroar man sig för det kanske man får ställa en server hemma i garderoben.

Hur tycker Google att vi skall konsumera nyheter mm nu? Hänvisar de oss till andra leverantörer? Tror de att alla siter nu manuellt skall börja lägga in sina nyheter mm på G+? Kommer de äntligen släppa ett gränssnitt så att man kan autoposta? Kommer man kunna ha cirklar med externa webbplatser?

Andra är också fundersamma och många vill behålla Google Reader, bland annat finns en namninsamling att skriva under, men tyvärr tror jag inte att Google kommer lyssna.

Har 109 dagar på mig, hjälp mig!


  • Funka på alla enheter (utan plugin mm)
  • Synka mellan alla
  • Inte magasinlayout 
  • Ren layout
  • Kunna visa rubriker
  • Kunna visa flödet direkt
  • Mappar/Kategorier
  • Favoriter
  • Läs senare
  • Dela till Twitter/G+
  • Markera mapp/inlägg/allt läst/oläst


8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kör med det inbyggda verktyget i Blogger, det hanterar alla flöden oavsett om det är blogger eller annat format. prova det!

Jan Videren sa...

Jag har testkört Feedly sen jag läste nyheten igår morse och jag är positivt överraskad faktiskt. Får se om jag är lika positiv om ytterligare ett par dagar...

olu sa...

feedly.com kör jag, sen är väl http://getprismatic.com/ populärt

Béatrice Karjalainen sa...

Funkar dåligt i mobilen och jag saknar flera saker på min kravlista.

Béatrice Karjalainen sa...

Gillar inte grejer som kräver plugin i webbläsaren och jag gillar inte Feedlyappen. Har försökt flera gånger att använda den men jag ger upp varje gång. Får inget flyt i läsandet. Det är mer fokus på att vara flashigt än vad jag faktiskt läser känns det som.

Béatrice Karjalainen sa...

Jag har försökt använda feedly i många år (visst hette de något annat innan) men nä vi trivs inte med varandra förstår inte varandra helt enkelt. I början innan de bytte namn (om jag nu inte blandar ihop med annan tjänst) var vi bra kompisar. Men jag kanske tvingas installera med plugin och försöka vänja mig vid apparna.

Anonym sa...

Bloglovin?

olu sa...

Orsaken till feedly pluginen är att de vill cacha saker lokalt. De är ju 4 pers så de har ju inte googles resurser precis och cloud är ju fastän hypen.. väldigt dyrt se http://blog.feedly.com/