24 mars 2013

Fotoböcker en helt annan känsla än ett galleri på webben #061 #blogg100

Bild från Teg Publishing
Älskar böcker med bilder på övergivenhet, älskar att fota sådant själv oxå. Har flera av Jan Jörnmarks böcker (insåg just att jag ju inte har Avgrunden som jag tänkt köpa länge) och prenumererar på hans nyhetsbrev.

Läste en recension av en ny bok i NSD idag  BETRAKTELSER av Erik Holmstedt, den skulle jag vilja ha.

Jan Bergsten som skrivit recensionen skriver "Titeln är tryckt med versala bokstäver, men ordet särskrivs på tre ställen: BE/TRAKT/EL/SER. Kanske har formgivaren sökt en effekt, men den når inte läsaren."

Vad vet han om mig som läsare (alla tänker inte likadat som recensenten), jag såg bilden på titeln och tänkte direkt att den var så talande i sin avstavning (detta innan jag läst vad Jan Bergsten skrev).

Linneomslag bara en sådan sak kan ju få mig att vilja ha en bok. Kanske skall önska mig i födelsedagspresent, är ju bara 17 dagar kvar innan jag blir 40.

Man köper alldeles för få fotoböcker, det är ju så härligt att krypa upp i en fåtölj och bläddra. Häromdagen satt jag med en annan presentbok bläddrade, Lennart Nilssons Livet, den är helt fantastisk.

När jag var yngre läste jag ofta tidningen Året Runt hemma hos min mormor den hade i varje nummer en bild på en kyrka och lite text om kyrkan. Jag brukade då säga att när jag blir stor skall jag åka runt och fotografera svenska kyrkor och ge ut en bok. Lika mycket som jag gillar övergivna platser gillar jag nämligen kyrkor. Lugnet, tystnaden. Men 2008 gjorde Ann Catherine Bonnier, Göran Hägg och Ingrid Sjöström det, de gav ut en bok med 200 svenska kyrkor, dock mer som en guidebok med massor med text än som en fotobok men det kändes gjort.

Men drömmen finns där fortfarande att få sätta ihop en fotobok/dokumentärbok av något slag. Jag brukar då och då kika in på solitaryroad.se, Ella Jonsson och Anders Alms projekt, och tittar på de fina bilderna och läser de fina texterna. Hoppas verkligen det blir en bok för den vill jag ha.

Ibland går jag i en bokhandel eller på biblioteket och tittar på de stora böckerna med många bilder i och bläddrar, fråga mig inte varför jag inte slår till och köper så ofta, jag vill ju ha dem (kanske är det för att vi inte har något bra bord att lägga dem på eller så är det pga den överfulla bokhyllan). En sådan bok som jag bara älskar är Fjällbastu av Henrik Harr och Roger J Karlzon, hur kommer man på idén, helt underbar. En annan handlar om fjällbönder och heter Fjällbondens avsked av Lars-Olof Hallberg. Sen har vi ju Clas Grundstens fantastiska böcker och Peter Roséns bok om norrsken.

Vem vet en dag kanske jag kommer på det och lyckas lära mig nog om fotografering för att genomföra också.

Här kan ni se lite bilder från Betraktelser:

 

Inga kommentarer: