16 november 2008

Skärpning SVT

Julkalendern är en sådan där produkt som jag trodde man var lite extra noga med, men på baksidan av årets kalender kan man läsa:
Julkalenderpusslet
Gör så här :
Hitta dagens datum i pusslet.
På mörka siffror ska du klistra in luckan från SR´s kalenderbild.
På ljusa siffror ska du klistra in luckan från SVT´s kalenderbild.
Lycka till!
Mellanrum innan kolon, ska istället för skall (men det kan jag ha överseende med eftersom Språkrådet har det) men ´s (inte ens 's) istället för kolon får mig att undra om de stängt ner all kvalitetskontroll på SVT. Men de särskrev ju inte i alla fall, då hade jag nog varit tvungen att slänga barnens kalender :-)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jodu. Man får se upp både här och där. Proffs uppträder inte alltid proffsigt. Samtidigt tyder allt på att trovärdighet och rättstavning hör ihop. I alla fall när det gäller media.

New York Times och Washington Post är exempel på tidningar, som återinfört korrekturavdelningar, efter att i flera år litat på s.k. rättstavningsprogram i datorn.
---

Men det där med ska och skall är jag väldigt kluven inför. Nu sägs det ju till och med att skall skall bort. Hm!

Anonym sa...

Tur för barnen att det inte förekom särskrivning.

Captcha: punoloat

Anonym sa...

Angående "ska" kontra "skall" så har vi fått information på jobbet att inte längre skriva skall i våra skrivelser. (Jag jobbar på en myndighet.)

Béatrice Karjalainen sa...

Hjääälp inte få använda skall, hur skall jag vänja av mig med det? Är så van vid att det är ex. SKALL-krav i specar. Men en myndighets kravspec jag nyligen läste hade faktiskt SKA-krav vilket kändes mysko.