24 november 2008

Var inte rädd, du kan Googla!

Vissa av mina bekanta är experter på att fråga mig de mest konstiga saker som slutar med att jag får Googla. Jag tror jag skall börja använda den här tjänsten.

LMGTFY (Let Me Google That For You) kan användas i undervisande syfte, hur man får till en bra sökfråga som ger de rätta svaren. Så kanske de så småningom lär sig att Googla rätt från början själva.

När jag kollar i statistiken för bloggen så förundras jag över människors sökningar och hur oprecisa de ofta är. Eller så är de ute och bara kryssar på det stora nätet ganska planlöst och hamnar hos mig på sökningar som "funderingar", "is", "blogg", "räknare".

Tack Örjan för tipset.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är svårt att googla... Men alla kan ju inte allating och tur är väl det :)

David sa...

Tja. Jag försöker göra en handbok i hur man använder internet effektivt. Jag är kanske inte rätt person att skriva en handbok i att hitta rätt på internet, men jag hoppas att folk ska hitta dit och hjälpa mig med sin kunskap. Handboken gör jag i bloggformat.