06 maj 2007

Hon måste vara jätterik...

Vincents kommentar efter att han upptäckt guldtian i glaset:
Mamma mamma kolla det låg verkligen en guldtia i glaset. Tandfén måste vara jätterik som skall lämna en guldtia till alla som tappar alla sina mjölktänder.
Jag tror mer att tandfén är en tjuv som snor en guldtia ur föräldrarnas plånböcker.

Hur gör era barn när de tappar mjölktänderna? Lägger under kudden eller i ett glas vatten? Vad för peng lämnar tandfén? Eller finns inte tandfén i ert familjeliv?

Andra bloggar om: ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mina barn samlar sina mjölktänder i en varsin fin ask. Tandfen kommer inte hem till oss -eftersom både jag och maken är tandläkare har vi skojat och sagt att tandfen är så trött på oss på grund av vi ger henne så mycket arbete! Barnen får en tia per tand ändå.

Béatrice Karjalainen sa...

Mina barn har var sin sådan där liten tennburk "Mina mjölktänder" och tandfén lade faktiskt den borttappade tanden där men det vet han inte ännu.

Anonym sa...

Än så länge har inte tandfén behövt besöka oss, utan A's tänder sitter där de "ska" fortfarande. Men häromdagen sa hon att hon minsann tror på tandfén och att denna lämnar en guldtia, för det hade hon minsann gjort hos kompisen. "Förut trodde jag inte på tandfén, förstår du mamma, men när C berättade om att hon fick en guldtia av tandfén så tror jag på att hon finns."

Så det blir till att lämna plånboken lättåtkomlig för det fladdrande lilla livet när mjölktänderna börjar släppa taget. :-)

Béatrice Karjalainen sa...

"lilla livet"? Jag ser bara Kirsty Alley i Toothless framför mig. (http://ec1.images-amazon.com/images/I/51JDMJTB2KL._SS500_.jpg)

lumaol sa...

Vi slutade med pengar när våra barn började kräva aktiekonvertibler med garanterad utdelning i utbyte mot mjölktänder...

Anonym sa...

He-he! OK, jag är nog färgad av alla Disney-féer som fladdrar omkring i dotterns bokhyllor - de är ju liksom liiiiite mindre än Kirsty Alley...

Béatrice Karjalainen sa...

lumaol: Lovar att jag oxå slutar när tandfékursen är aktiekonvertibler med garanterad utdelning. Det låter jobbigt :-)

Malwa: Toothless är dock en Disneyfilm (så de är inte så konsekventa i sitt féande :-)

Anonym sa...

Stor sorg hemma när allra första tanden försvann raka vägen ner i magen när den lossnade. "Hur ska tandfen nu veta att jag tappat en tand?" frågade 5-åringen. "Tja, du får väl skriva ett brev och förklara", svarade mamma. Sagt och gjort, så brev författades och stoppades i ett glas bredvid sängen.

Lyckan var stor när tandfen tagit brevet och lämnat en guldpeng nästa morgon. Tand nr 2 gick det bättre med, den hamnade i glaset.

Så ja, vi har tandfe hos oss. Tandfen hos mormor/morfar och farmor/farfar låter också höra av sig!