29 maj 2007

Ja ja jag är väl tävlingsmänniska

Hur gick det på Vårruset -07?

Jo vi bestämde oss för att starta i Lunka för att slippa stavar och annat störande i Strosa men under uppvärmningen var det så jäkla trångt i Lunka och i och med att det stod en massa tanter som inte ens orkade uppvärmningen i jogga så hoppade vi över bandet som låg på marken och bytte grupp. Vi var alla fast beslutna om att springa ut ur startområdet i lugn takt och sen promenera i rask takt. Min arbetskamrat Ida som precis som mig valt icke-löparskor, jeans och en vanlig BH samt bara slängt i sig en liten macka till middag (vi skulle ju bara gå, ni kan redan nu ana vad som skedde sen) lovade att hålla fast mig om jag barkade iväg i 180 men tji fick jag den jäkeln hakade på. Vi skuttade och kryssade fram mellan de som mer eller mindre kröp fram framför oss och när vi äntligen hade tagit oss förbi värsta korken var det rätt behagligt löpunderlag så vi fortsatte att jogga. 1 km tog vi på 5 minuter andra efter 11 men sen ville min högerlunga inte vara med mer utan jag lät visst som om jag behövde respirator så efter ungefär 2,4 km gick vi en stund (2 uppförsbackar) men när vi såg 3 km skylten var det dags att jogga igen. Nu höll det ett tag men så började bröstens skumpningar göra sig påminda och jag var tvungen att dra upp ena axeln hela tiden för att inte BH-bandet skulle åka ner vilket gjorde att jag fick kramp i höger bröstmuskel, AJ! Vi gick ett tag till (ca men när 4 km skylten kom så var det ju bara en km kvar och jag rosslade förvisso fortfarande men en km skall man väl överleva, vi varvade lite jogging med gång men de sista 400 meterna sprang vi i rätt bra fart och kom i mål några sekunder innan 29 minuter (typ 28:58). Vi gick ungefär 800 meter totalt.

Inte så illa va för en som inte ens sprungit 300 meter i sträck (sprang en bit till bussen, det är 400 meter dit men orkade inte hela vägen) sen förra Vårruset var och iförd jeans (förvisso säckig modell) och en BH som gjorde att ett par tonårspojkar utmed vägen höll på att tappa ögonen. jag har dessutom knappt tränat något alls på 3 månader dels pga av anemi, resor men även en del ren lathet.

Och ni med gångstavar som startade i Jogga alt i Springa, varför varför ? Den första jag passerade försökte fälla mig genom att stoppa staven mellan mina ben men jag lyckades skutta undan. Sur som jag blev hämnades jag på stavgångare nummer 2 som jag försökte ta min förbi, satte med flit foten innanför hennes stav och lyfte lite lätt med orden "Hoppsan, så kan det visst gå när man startar i fel grupp" ett inte helt moget beteende men hur jävla svårt är det att ställa sig i sista gruppen om man envisas att gå med stavar?

Efteråt länsade vi stånden på gratisstuff i väntan på de som hållit sitt löfte och gick. Sen kom Lotta med matpåsen och vi smaskade i oss riktigt goda mackor. Det satt gott i magen med tanke på att jag vid 4 km skylten sa "Jäklar vad jag är hungrig".


/Bea som äntligen hostat upp knottet som flög in i hennes luftvägar strax efter 2 km skylten.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://twodogs.blogg.se/1180429371_dont_drink_and_drive.html

Följ gärna länken o läs, den berör verkligen!

Felicitas sa...

Härligt jobbat! Det var verkligen inte illa, särskilt med tanke på förutsättningarna!!!

Själv ska jag jogga Vårruset på tisdag (jag ska verkligen försöka hålla mig ifrån att ta ut mig - för det är inte bra för mitt knä)! =) Wish me luck! =)