02 januari 2010

Bröllopet på nyårsafton och en nära dödenupplevelse precis före 12

Vi var på bröllop på nyårsafton, Johan och Jeanette gifte sig på sin 10:e förlovningsdag. Det var väl på tiden :-)


Bröllopet var i Nederluleå kyrka i världsarvet Gammelstad kyrkstad. En otroligt vacker kyrka och vi satt alla framme i koret vilket var trevligt eftersom man både hörde och såg allt mycket bra.Det var en fin ceremoni och som vanligt grät jag en skvätt eller två.


När brudparet kom ut på kyrktrappan möttes de av tomtebloss som sprakade och lyste mot den svarta himlen. Det fanns ett antal sparkar vid sockenstugan och brudparet tog ledarsparken och visade vägen till Kaptensgården där vi möttes av en sprakande brasa och varm choklad spetsad med minttu eller polkagrisar. Det var skönt att få värma sig lite. Det var "bara" -10 grader ute men eftersom jag glömde mina vinterskor i bilen så frös jag om fötterna. Men snart så blev vi insläppta i den mysiga gården där middagen skulle hållas.


Det var underbart god mat, jag som normalt inte gillar renkött tyckte tom det var jättegott.Under middagen hölls det tal som fick oss att skratta och när tankeläsarhatten åkte fram skrattade vi så vi grät. Martin gjorde ett mycket bra jobb som toastmaster, höll igång den allt annat än sköna sången, hellre än bra var mottot. Ibland var vi helt enkelt tvungna att ta om en sång eftersom första försöket varit allt för katastrofalt. Ni skall vara glada att jag inte filmade det. Brudparet bör ha haft träningsvärk dagen efter, upp på stolarna och kyssar, ner under bordet och kyssas (barnens favorit och de stampade gärna i golvet lite extra) och upp igen...



Bröllopet hade norrländskt/vintertema vilket märktes i allt från bordsdekorationer, matval och ända ner till tårtgarnityret.


Efter maten blev det brudvals men aningen skralt med dansande i övrigt, alla var lite för pratglada. Det var så många man inte träffat på väldigt länge.

Kring 20 över 11 blev jag tillfrågad av ett par med trötta barn om jag kunde skjutsa dem hem då deras förbeställda taxi inte dykt upp och taxibolaget påstod att beställningen inte ens fanns. Eftersom jag var nykter så var ju inte det några problem. De bor dessutom nära. Vi tog oss till bilen och brummade mot Porsön. Jag släppte av dem och räknade med att vara tillbaka precis till 12-slaget och det skulle jag varit om inte jag mött 2 idioter på vägen.

Nästan framme i Kyrkbyn igen så mötte jag två bilar som kappkörde på den smala, slingriga vägen som dessutom var väldigt hal av snön som föll. Jag tror de hade så fullt upp att hålla reda på varandra att de inte direkt uppmärksammade att det kom möte. Jag tvärnitade och styrde så nära vägkanten jag bara vågade utan att åka ut i diket. Den bilen som låg i mitt körfält passerade min backspegel med ca 20 cm. Jag kan lova att jag hade hjärtat i halsen. En knasig tanke for genom huvudet precis innan "Dör jag 2009 eller 2010?"

Jag kom tillbaka till festen 4 minuter över 12 och fick skåla i efterhand. Efter några minuter slutade händerna att skaka och jag hade trevligt fram tills det var dags att gå. Bland annat fick jag vara fotoassistent åt brudparets yngsta son Gustav. Han ogillar att bli fotograferad men gillade att fota så vi lånade Jalles systemkamera och jag fick bära den runt halsen, dubbelvikt. Gustav gav instruktioner som "Jag vill ha dem lite längre bort, zooma åt mig" och "Jag vill fota mammas ansikte bara, fixa".

Men halv två blev det dags att åka hemåt. Det var en mycket trevlig kväll och jag är glad att Johan & Jeanette bjöd in mig till bröllopet. Och ett stort tack till Arne & Kerstin som tog hand om våra barn ändra fram till lunch på nyårsdagen. Det var mycket uppskattat.

2 kommentarer:

siv sa...

Hej! Kan du ge lite exempel på hur tankeläsarhatten funkar, verkar vara en rolig sak på bröllop.

Mvh
Siv

Béatrice Karjalainen sa...

@Siv jag minns inte exakt men Jeanette kanske minns, du hittar henne på http://blogg.gnistrainorr.se/