26 februari 2013

Informationskaos #035 #blogg100


Herman skall åka till Timrå för att hälsa på farmor, de hämtar honom i Umeå eftersom det inte längre går några direktbussar från Boden/Luleå (vad hände med dem?, när försvann de?). För att han skulle slippa åka buss kollade hans far upp tågresor, på reserobot fanns en lämplig avgång 10:32 med Norrtåg.


Sambon bokade plats på tåget på sj.se som också informerade om att det var tåg.


Några timmar innan avgång kommer ett SMS med info:


Jag går in på sidan för trafikinformation på Norrtåg och där får jag veta följande:

Information gällande sträckan Umeå - Luleå 7/1 till 10/3
Mot bakgrund av senaste tidens trafikproblem kommer samtliga tåg på sträckan Umeå - Luleå att ställas in och ersättas med buss från 7:e januari och fram till 10:e mars. Under denna period kommer de funktions- och väderleksrelaterade fel som idag finns på flera fordon att åtgärdas. Syftet med åtgärden är främst att omdisponera resurserna så att det skapas en mer robust, och för resenärerna en mer pålitlig trafik på de övriga sträckor vi bedriver trafik.

Alltså det har inte gått några tåg till Umeå alls sen i januari och det kommer inte gå några förrän i mars. Hur kan de inte ha uppdaterat hos reserobot och hos SJ?

Försöker sedan förstå informationen om vilken tid sonen kommer vara framme i Umeå och man kan säga att de som jobbar på Norrtåg nog skulle behöva gå en kurs i kommunikation eller något åt det hållet.

Först står det så här:
Tåg 7111 med avg 10:00 från Luleå C till Umeå Östra• En direktbuss med avg 10:00 från Luleå C via Notviken, Sunderby Sjukhus, Boden, Umeå C till Umeå Östra.• En viabuss med avg 10:32 från Boden via Älvsbyn, Jörn, Bastuträsk, Vindeln, Vännäsby, Umeå C till Umeå Östra. Denna buss kommer att invänta direktbussen från Luleå och de som ska till viastationerna får byta buss.• En viabuss med avg 12:54 från Vindeln via Vännäsby, Umeå C till Umeå Östra.

Ingen info om avgångstider för direktbussen från Boden (man får kanske gissa att det skall vara samma som för tåget). Ingen info om ny ankomsttid heller, på biljetten står inget och på Resrobot/SJ står tågets ankomsttid.

Fortsätter dock att scrolla förbi alla ändringar av tågtider och där hittar jag rubriken Information om tågersättningsbussar. Var jag hittar detta

Umeå-Luleå 
Direktbussar stannar vid: (Preliminär körtid från utgångsstation i timmar och minuter) Umeå Ö (0 )-Umeå C (5min) -Luleå C (3h 20min) –Notviken (3h 30min) -Sunderby sjh (3h 40 min) -Boden C (4h 5min)
Boden (0) -Sunderby sjh (25min) –Notviken (35min) –Luleå (45min) –UmeåC (4h) –UmeåÖ (4h 5min)
Viabussar stannar vid: (Preliminär körtid från utgångsstation i timmar och minuter)
Umeå Ö (0) -Umeå C (5min) –Vännäsby (30min) –Vindeln (1h 15min) –Bastuträsk (2h) –Jörn (2h 45 min) –Älvsbyn (4h 35 min) -Boden C (5h 25 min) -Sunderby sjh (5h 45min) –Notviken (6h) -Luleå C (6h 10min)
Luleå C (0) –Notviken (10min) -Sunderby sjh (25min) -Boden C (45min) –Älvsbyn (1h 35min) –Jörn (3h 45min) –Bastuträsk (4h 10min) –Vindeln (4h 50min) –Vännäsby (5h 40 min) -Umeå C (6h 5min) -Umeå Ö (6h 10min)

 Jämför:
En direktbuss med avg 10:00 från Luleå C via Notviken, Sunderby Sjukhus, Boden, Umeå C till Umeå Östra.
 med:
Boden (0) -Sunderby sjh (25min) –Notviken (35min) –Luleå (45min) –UmeåC (4h) –UmeåÖ (4h 5min)

Vilken väg tar egentligen den där bussen, och vilken tid skall man kliva på bussen i Boden 10?

Aningen förvirrad (både jag och sambon) så ringde jag kundtjänst på Norrtåg, hamnar i kö och får höra att jag kan gå in på www.norrtag.se och klicka på trafikinformation för att få veta vad som gäller.

Kommer tillslut fram till kundtjänst och säger att min son skall åka till Umeå och det verkar vara buss som gäller inte tåg och att infon på webben är otydlig så vi vill dubbelkolla tiden han skall kliva på bussen, att det verkligen är en direktbuss från Boden (man vill ju gärna inte åka 2 timmar mer i onödan om man som Herman är åksjuk i buss) och dubbelkolla vilken tid de är framme i Umeå.

Det första snubben säger är "Nästa gång kan du gå in på www.norrtag.se och klicka på trafikinformation där står allt". GAH!

Får man inte lära sig att lyssna på kundens fråga när man jobbar i kundtjänst på Norrtåg. Om jag ringer och säger att infon på webben är otydligt få vill jag inte få svaret att jag skall kolla på webben.

Fick inte svar på vilken tid han skall åka så vi gissar på 10:32 (även om det står att bussen går från Luleå 10:00 och tar 45 minuter till Boden) men fick i alla fall veta att bussen skall ta de tider som stod på webben 4 timmar och 5 minuter respektive 6 timmar och 10 minuter.

Det borde betyda att ungen skulle vara framme 14:38 (räknar man på de där 45-minuterna som bussen skall ta från Luleå blir det 14:50). Sa 14:40 till svärmor så borde det stämma.

Väl på plats på stationen fanns info om att bussen (inte bussarna) skulle gå 10:43. Men ingen info om varifrån bussarna skulle gå (hållplatsbokstav). Aha 14:40 som ankomst borde stämma rätt ok då.

Frågade i informationsdisken var bussen skulle stanna och fick svaret här utanför och en av bussarna är redan här.

Gick ut till bussen och frågade om det var direktbussen eller anslutningsbussen. Busschauffören tittade konstigt på mig och svarade att det var en abonnerad buss. Hepp.

In igen och vänta och då kom ett utrop 10:38 om att tåget var ersatt med buss och de skulle anlända på framsidan av stationen. Det skulle även komma in en buss som skulle till Luleå samtidigt.

Vi gick ut och ställde oss där den abonnerade bussen hade varit. Snart kom det in en buss med texten "Tågbuss" inget om var de skulle.

Frågade och det var bussen Herman skulle med. Direktbuss till Umeå och nu fick vi veta att de skulle vara framme 14:20. Sa till Herman att ringa till farmor när han kom fram. Och bara stå still på stationen tills de funnit varandra.

Inga kommentarer: