Skrev till Trafikverket och klagade på de urusla tågtiderna upp till fjällen. De som gör att det är nästan omöjligt att bara ta en helgtur upp. Lö 14 till Sön 13 är liksom inte mycket att hurra för.
Med nya tiderna blir det Lö 11:33 till Sön 14:39 lite bättre i alla fall. Men inte lika bra som förr men nu får man ju i alla fall mer än 24 timmar på plats. Jag är glad att de tog sig tid att svara.
Här är deras svar som kom idag fredag kl 21:25:
Hej!
Det stämmer att dagens tågtider, sett ur Boden/Luleås perspektiv, innebär kortare vistelsetid i Abisko/Riksgränsen om man vill åka upp över helgen.
Dock blir det en förbättring redan 130610, då det blir nya tider för Nattågen till och från övre Norrland.
Då kan man ankomma Abisko kl 11.33 på Lördag och åka tillbaka kl 14.39 på Söndag.
De bakomliggande orsakerna till dagens tider är;
* Ny järnväg i Kiruna.
Sprickan som uppstår pga gruvbrytningen har tvingat fram ett nytt spår, som via en omväg kommer in i Kiruna norrifrån. Den tågvändning som då måste ske i Kiruna kostar 30 minuter extra per väg och bidrar till att tåget ankommer senare till, och måste gå tidigare från Abisko på nord, respektive sydgång.
* Tom 130609 måste Nattåget enligt det gamla upphandlingsavtalet gå via Ånge och kommer därför senare till Abisko.
From 130610 går tåget på den nya Botniabanan och kan därför ankomma Abisko 11.33 enligt ovan.
* Kvalitetsanpassningar.
Pga de senaste årens tekniska- och vinterproblem har operatören SJ vidtagit motåtgärder;
Man har lagt till extra tid i tidtabellerna. Detta bidrar till att tågen kommer senare till fjällvärlden, men också att man måste avgå tidigare på sydgång. För att möjliggöra det senare använder man sig numera av flera tågsätt, så att man inte behöver vända samma tåg i Narvik.
Glädjande nog har tågens rättidighet förbättrats avsevärt efter detta.
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning,
Karl-Erik Jansson
Kundtjänsthandläggare
Vi har förärats ...
12 minuter sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar