25 april 2013

I paradiset efter en skitstart på dagen #093 #blogg100

Dagen började med bråk med Vincent. Han var sur för att jag drog till Abisko och därmed inte kan hämta ut hans headset på posten.

Sen missade jag tåget kl 08:30 för jag fick för mig att det skulle gå 08:50.

Bokade ny biljett och var tillbaka på stationen till 10:50-tåget. Men det avgick inte förrän kl 13 pga att vi fick vänta in Göteborg/Stockholmståget. Inte fan väntar de en endaste gång söderut när tåget uppifrån är försenat. Vet inte hur många anslutningar jag missat åt det hållet.

SJ bjöd på bullar/macka men tyvärr fanns det inget glutenfritt så jag satt där och förbannade mig själv för att jag lämnat brödet och pålägget hemma när jag var hemma mellan besöken på järnvägsstationen. Hade verkligen behövt en macka.

På tåget hade jag fått en plats bakom en som stank rök, var tvungen att flytta på mig. Då satte sig en som stank parfym framför mig. Ny plats igen. Hamnade i en vagn med ett sällskap på 10 pers som kånkat ombord flera plattor öl och Jäger. Hela sällskapet var 45+ och rejält högljudda. Men trevliga. Men min lugna sköna tågtur var ju bara att glömma. Lyckades dock dåsa till en liten stund.

Men väl här uppe är allt bra, fint väder, skönt ute, fint. Bra mat i restaurangen trots att menyn såg ut att vara en katastrof för en som inte äter gluten och laktos när jag kom. Men de löste det finfint (som vanligt). Däremot frös jag medan jag åt och restaurangen var i övrigt fylld med ett stort sällskap som firade en födelsedag. De var inte direkt tysta. Och mitt i min varmrätt började hela restaurangen sjunga ja må hon leva. Ingen ro direkt.

Tog en promenad på 1,5 h vid ankomsten och fotade lite men njöt mest då var det i alla fall tyst (förutom när 15 skotrar kom blåsande över träsket).

I morgon skall jag försöka vara ute hela dagen. Och njuta av tystnaden. Har inte med några hörlurar så jag kan inte lyssna på ljudbok som jag brukar. Tänkte jag skulle försöka njuta av lugnet ordentligt.

Jag avslutar med en mobilbild som sammanfattar min kärlek till det här stället.



Inga kommentarer: