10 juni 2014

Skolavslutning i morgon och filmfunderingar idag

I morgon slutar barnen skolan för detta läsår. Vincent gör sin sista dag med sin klass. Nästa läsår börjar han 7:an och deras klass och den andra 6:an på skolan splittras i flera delar och blandas upp med "Sävastbarnen". I klassen får han med sig några gamla och några från andra klassen och förhoppningsvis även några av lagkamraterna som redan går i Sävast. Han har alltid gått i A-klass och likaså jag (tills jag hamnade på en skola med siffror istället) men nu skall han gå i B. Att en sådan liten sak kan kännas så konstig. Herman är oxå ett A-klassbarn så jag har aldrig behövt att säga i B-klassen innan. Skumt. 

Lärarnas presenter står redo i mitt vardagsrum för transport till skolan i morgon (fick inte visa dem på Instagram eller i bloggen idag för Vincent för han litar inte på att hans klasskamrater som följer mig på IG kan hålla sig från att visa lärarna). Vi har vissa logistikproblem med att dela ut dem. De två huvudlärarna i klassen skall båda iväg på studentutsläpp direkt efter våra barns avslut så det blir samling i klassrummet för att få lyckönskningar av lärarna innan avslutningscermonin. De får inte helller någon sista samling som klass efteråt därmed så när vi sjunger Den blomstertid nu kommer är det slut på 6A och vi går välkomna det nya om några månader. 

På tal om skola så såg jag på Lärarförbundets film med Petter http://t.co/MEOAB5nQl7 som handlar om att lärare behövs. En nyttig film som påminner om vad lärare behövs för men jag tycker det är lite tråkigt att den bara handlar om att stödja barn som har det svårt i skolan. Visst det pratas lite om "vad just ditt barn behöver" men det klämms in mellan lässvårigheter och extra stöd i skolan vilket inte kan tolkas annat än att det är i samma anda. Och det är precis där jag tycker skolan brister i mångt och mycket idag. De fokuserar på att se de barn som ligger efter och ge dem individuell hjälp (och det behövs) men med den resursbrist som råder så hinner man då inte med de barn som ligger långt fram. De lämnar man i mångt och mycket till egenstudier eller att hjälpa andra. Var är deras individuella hjälp att nå just sina mål? Jag önskar att i alla fall Lärarförbundet kunde se de barnen och lyfta även deras behov i en sådan här kampanj för jag hoppas innerligt att även ett duktigt barn som tar ett kliv vidare i sin inlärning gör att en lärare skiner upp och orkar. 

Men visst det är Petter som talar i filmen en kille som hade besvärligt med sin dyslexi och som vill peppa, visa att det går att komma vidare och "bli något". Men vem skall peppa lärare till elever som tappar sugen och kunskapstörsten för att de är uttråkade i skolan. Vem skall hjälpa barnen som ligger på ett B men som aldrig får någon hjälp och stöd av sin lärare för att lyckas ta klivet till A för att läraren har fullt upp med att knuffa svagare elever från ett F eller E uppåt ett snäpp. När kommer en film om dem? Eller finns den redan men jag har missat den i mitt sociala flöde?

Inga kommentarer: