04 juni 2015

Dag 155 (#096/#blogg100) - Impopulär direkt, måste lära mig vara tyst

Försov mig idag också, stängde av klockan när den ringde och somnade om. Inte bra. Han i alla fall till jobbet hyfsat i tid och i god tid före ett spännande kundmöte. Älskar kundmöten, gillar att presentera min produktbaby.

Idag gjorde jag samma saker som igår och jag fick ett PPT av dokumentet av det som jag igår tvingandes se på video. Det skulle läggas upp på intranätet oxå. Det lönar sig att maila och fråga. Mitt liv blev lättare idag än igår.

På lunchen var vi på Friends by BO och åt en chili som var sisådär. Köpte även en glutenfri kaka (cookie) som var hård på utsidan men som en kladdkaka inuti. Tyvärr var den pudrad med florsocker och högt sockerinnehåll inuti. Det var som att äta rent socker, inte gott. Lyckades komma ihåg att byta adaptern men han inte på Blomsterlandet, måste åka dit i morgon. Idag var sista lunchen med en av kollegorna på ett tag såvida han inte får för sig att äta lunch med mig på sin semester. Hoppas hitta nytt lunchsällskap för har jag ingen att äta med så tar jag mig sällan iväg. Skulle kanske börja med lunchlåda?

Efter jobbet var det bråttom som attan till Sävast. Trafiken sniglade sig fram och jag lade mig strax över 100 (säg inget till polisen fast min mätare visar säkerligen ändå fel) i vänsterfilen för att köra om de som låg i 90-95 på 100-vägen. Då lade sig en Volvo så nära bakom mig att jag allvarligt funderade på att tvärnita. Jag väntade bara på att han skulle börja knuffa på mig. Tillslut var jag om några av de andra och kunde svänga in framför dem. Då blåste idioten om och mycket demonstrativt klappade han i händerna ironiskt för att visa hur duktig jag var som flyttade på mig. Sen drog han iväg i ca 140. Jävla idiot! Kom fram till föräldramötet på högstadiet med ilskan i kroppen. Inte så smart för när de presenterade sin jävla idiotiska informationskanal - bloggen på infomötet så kunde jag inte låta bli att tala om vad jag tyckte om den. Varken för mig eller för sambon funkar det så bra med 2 bloggar, en skolportal, en annan hemsida och kommunens webbplats för att hitta information om vad som händer i skolan och om de skall göra något speciellt/ha med sig något. Men direkt var det en annan mamma som säger "du har fel, det fungerar för mig" och en annan som höll med henne. Hepp så bra då att det fungerar för dem, då kanske de kunde ta och dela med sig av sin rutin för att hitta informationen som jag uppenbarligen inte klarar av/hinner konsumera varje dag. Så där ja då har man presenterat sig som den jobbiga ifrågasättande personen även för denna grupp föräldrar.

Pratade lite med lärarna och en av dem förstod mig och hon sa att de gör så got de kan men de bestämmer inte verktygen, IT-avdelningen på kommunen tillhandahåller inget vettigt och de har häcken full med undervisning och dessutom försöka hålla alla plattformar uppdaterade. Jag förstår dem, jag skulle gladeligen se endast en plattform. 

På tal om verktyg så har barnen tvingats sätta upp var sin Blogger-blogg och för att kunna göra det behövde de skaffa var sitt Googlekonto.  En av läxorna var att bygga en Quizlet på quizlet.com där man måste logga in via Google- eller FB-konto. De hade en annan uppgift som skall lämnas in via Google Drive. Privata sådana inte i Google Apps via skolan. Kan tycka att det är rätt kasst faktiskt att inte skolan kan stå för de verktyg/konton de behöver. Jag har absolut inte något emot att de använder olika tjänster i sig men jag tycker att det är konstigt att de skall tvingas skapa privata konton för att lämna in skoluppgifter. Ser att även lärarna tvingats skaffa Googlekonton för att kunna skriva i bloggen. Borde inte skolan då teckna ett Google for Education istället?

Men nu skall jag väl inte bry mitt lilla huvud om det, jag skall väl som skattebetalare vara nöjd med att de nyttjar gratistjänster som samlar in information om mina barn som betalning.

Efteråt var jag och handlade middagsmat till mig, de andra hade redan fixat. Det blev varma mackor idag. Gott men jag gjorde som vanligt för många så nu är jag proppmätt.

Släppte ut katterna en stund medan jag hjälpte Herman att få igång PS3:an på hans rum istället för nere i källaren. Sen gick jag ut och fotade i trädgården. Fotade lite blommor i grannens komposthög och en maskros i min gräsmatta. 

När jag skulle gå in stod Jasha och speglade sig i vattnet som samlats i skottkärran så det fick bli dagens bild.
Blev ingen motion idag heller och inte i säng tidigt. Jösses vad jag är hopplös, men jag har i alla fall inte jobbat ikväll vilket jag skulle göra hade jag tänkt.

Suck i morgon verkar jag behöva åka tidigare från jobbet för att skjutsa Vincent på match i Luleå. Han skall vara i Sävast kl 17 där de skall samlas (av någon underlig anledning med tanke på att det inte är något körschema till matcher i Luleå), dvs den tid jag slutar. Blir till att sluta 16:10 för att åka från Luleå, förbi Sävast hämta Vincent på Torpgärdan, köra till Sävast och sen till Luleå. Tjoho! Men vad gör man inte för att ungen skall få spela fotboll. Tyckte gott han kunde ta bussen till Luleå så kunde jag skjutas honom från stan ut till Porsön bara. Sådana här gånger irriterar det mig att bara jag har körkort i familjen för det är alltid jag som måste släppa allt för att se till att barnen är där de skall vara.




Inga kommentarer: