06 juni 2015

Dag 157 (#098/#blogg100) - Ute regnar det och jag drömmer mig bort

Sov till 10:30 fastän jag var i säng före midnatt igår. Behövde tydligen sova. Borde ägnat dagen idag till städning och promenerande men det blev varken det ena eller det andra. Trött ända in i märgen känns det som och ute har regnet vräkt ner hela dagen. Det var som om all ork rann av mig igår när jag lämnade ifrån mig jobbet med processerna. Dock kryper det lite i kroppen av frågan vad som kommer hända nu. Hur lång tid tar det innan jag får någon respons, vad kommer responsen vara, hur mycket landar i mitt knä? Fasar för det där sista för lyfter man upp att mer behöver göras tenderar det att komma tillbaka som en boll i ens eget bollhav (vilket osökt fick mig att tänka på detta gamla inlägg och att jag faktiskt knappt blivit ett dugg bättre sen dess).

Jag hade gärna sett att processarbetet var ett öppet och transparent jobb där exempelvis mina kommentarer lades i dokumenten eller i ett forum, öppet för alla att se och kommentera mina kommentarer, jag kan ju tycka "fel", andra kan ha helt annan syn/tolkning som jag kanske håller med om bara vi får bolla det med varandra. Tänk om vi kunde tillsammans få brainstorma fram ett bra sätt att arbete. Men nu skulle processägarna ha kommentarerna via mail, bara kommentarer som gäller det egna området men det sket jag i då många grejer är övergripande så de fick allt allihopa. Funderade även på att lägga upp det på intranätet och skicka ut en länk men vågade inte. Nå ja nu har jag gjort min del som vi blev ombedda att göra (läsa igenom och kommentera om vi hittade något vi tyckte var oklart/inte stämde) i alla fall.

Hur jobbar ni andra med förbättringar i arbetssätt på era arbetsplatser? Är alla involverade, arbetsgrupper? Öppna eller stängda dokument? Forum, workshops?

Jag Henrik och Herman åkte till Rävasten och åt lunch och tog en fika. Jag åt en paj och en gluten- och laktosfri bärstubbe (som fick bli motivet på dagens bild då det satt en flagga i den och det är Sveriges nationaldag idag) men tydligen tyckte min mage det var ett väldigt väldigt dåligt val.

Problemet med att äta för mycket fett på en gång verkar ha slagit till igen efter att ha varit ganska lugnt ett tag. Säkert är det all stress och dåliga matvanor och lite motion som gör att magen mår uruselt.
Herman hade med några av sina kuber på Rävasten och försökte förklara för sina föräldrar hur man löser. Jag fattade verkligen inget alls. Känner mig så korkad. Lovade honom om han löser sin x-cube utan att följa en tutorial på nätet så skall han få välja en ny kub av lite dyrare modell. Så nu kämpar han på med den. Kom och fråga om det var ok att kolla upp några algoritmer för 3x3 som han inte kan utantill men som han tror skulle kunna hjälpa honom framåt. Det var ok. Nu har han löst flera av sidorna och kämpar med det sista. Medan jag skrev den här texten löste han dessutom kuben. Ungjäkel nu kommer jag bli ca 700 spänn fattigare. Han har låtit den ligga, sagt att den var för svår men med lite pengamotivation var den tydligen inte så jäkla svår ändå. Jag skulle satt upp som kriterium att han skulle lösa den 2 gånger.
Själv har jag suttit och glott på den här kartan och försökt lista ut vad jag skulle kunna hinna med att vandra i sommar om jag är borta 2-4 veckor.
På mina tidigare caminos har jag snittat 3,6 respektive 4,4 mil/dag. jag hade ju rätt svår anemi första året så orken var inte på topp medan jag andra året gick i besvärligare terräng och sämre väder men hade ok blodvärden.

Har kikat på dessa:
  • Camino Portugués 590 km 
  • Camino del Norte 830 km 
  • Via de la Plata 1000 km 
  • Camino de Levante eller Sureste + Camino Sanabrés 1160 km


Sen så lockar ju Selånger - Trondheim med sina 564 km på St: Olavsleden. Men just idag när regnet vräker nere ute och det bara är några grader varmt känns juIberiska halvön helt klart mer lockande. Men samtidigt är bilderna från St:Olavleden fantastiskt vackra och det vore roligt att långvandra på hemmaplan. Det som är en nackdel med St:Olavsleden är att det är ganska dyrt boende, glest mellan boendena och väldigt lite folk. Även om jag gillar att vandra ensam så älskar jag kvällarna på härbärgena då man sitter ner och äter tillsammans och pratar om dagen som varit. På St:Olavsleden bör man nästan bära med sig tält också och vissa sträckor måste du bära med dig mat. Det blir som att vara i fjällen med andra ord, inte det bekväma livet man har på caminon. Dessutom är planeringsverktygen för leden rätt dåliga, faktiskt svårt att se var det ens finns boenden och vad det kostar. (konstigt nog innehåller material från den norska siten bättre info även för den svenska sidan). En hel del ställen måste man nog boka i förväg och jag som bara vill gå, stanna när jag inte orkar gå mer. Då är det ju förvisso bra med tält. Men andra har ju gjort det. Läste Rubens blogg och blev sjukt sugen men måste räkna på etapper för vara ute 26 dagar på 50 mil är inte riktigt min grej. 50 mil borde inte ta mer än max 2 veckor men om boendealternativen ligger helt fel så kan man ju tvingas ta jättekorta etapper vissa dagar. Det är lite samma på Camino Portugués och Camino Levantes/Sureste och Sanabrés där ligger härbärgena glest och man kan inte riktigt själv bestämma sina etapper.

Nå ja jag behöver inte bestämma mig riktigt ännu. 6 veckor kvar till semestern. Önskar att alla rutter jag var intresserad av fanns med på urcamino.com som har en grymt bra tjänst. Har lagt in de caminos jag har gått där och gjort plan för Camino Portugués i alla fall.

Här sitter jag på svenska nationaldagen och drömmer mig bort till annan plats. Fy på mig.

Har lekt lite med tanken på att ta 3-4 dagar ledigt från jobbet vecka 25, antingen åka och lägga mig på en strand några dagar eller åka till en storstad. Lyckas jag lägga det tillsammans me en helg skulle jag kanske kanske kunna vandra lite dagsturer någonstans. Sitter med Google Maps öppet och SAS sida för att boka bonusresor. Men tyvärr verkar de flesta bonusresor vara slut/inte finnas till de ställen jag kikat på. Tromsö och vidare till Senja, Manchester och Köpenhamn fanns det i alla fall resor till men ett varmare ställe vore ju trevligt. Har ni några tips vart rymmer man några dagar?

Inga kommentarer: