29 december 2015

Dag 363 - Jag fixade det, 365 mil på ett år!

Idag ville Henrik åka skidor och därför skulle vi upp tidigt men så blev det inte. Rapporterna sa att det skulle vara kallt ute idag och en lätt sjuk Henrik var då inte så sugen på att åka trots allt. Jag låg och drog mig till kl 10 och klockan han bli 11:44 innan jag tog mig ut. Jag hade byltat på mig tjocka Gneisdunjackan (den som klarar -40) men när jag kom ut utan att ha tagit på mig vantarna kände jag att det inte var det minsta kallt ute. Jag hoppade in i bilen och startade den och termometern visade -8. Gick in och bytte jacka till den tunna dunjackan. Jag måste ta och byta batterier i min väderstation på taket. Funkar dåligt att läsa prognoser tydligen.

Jag knatade iväg och valde att gå bort mot Svartbjörnsbyn. Stannade till och fotade på isen på Buddbyträsket. Idag var ytterligare en sådan där grå dag där välden såg ut att vara i svartvitt.

Jag började följa ett skoterspår bort mot Buddbyträsket och fick syn på en brygga jag varit nyfiken på tidigare i förra veckan. Nu pulsade jag upp i snön och gick fram. Knäppte en bild.
Jag fick syn på ett träd en bit bort och pulsade dit. Jag älskar frostiga träd. Denna får vara dagens bild.
Gillar de där enkla vinterbilderna med mycket vitt. När jag knatade vidare och hade passerat bron över till Buddbyträsket fick jag syn på ett löv som satt fast i snön. Låg och krälade i snön för att fånga lövet som blåste i vinden. Gick inte att få hela lövet i fokus och blåsten ställde till det dessutom. Gillar kanske mer färgerna i bilden än hur resultatet med fokus/skärpan blev.
Några pimplare en bit bort undrade vad jag höll på med tror jag. De stirrade på mig där jag låg och krälade och försökte att skydda lövet från blåsten.

Jag gick längst med hela Buddbyträsket ända bort till Buddbyn. Stannade till och lade mig på isen för att fånga de stora iskristallerna. Gick sådär men ibland fastnar jag för känslan i en bild snarare än hur "bra" den är.
Hade gått och tittat på bergen på andra sidan sjön, gillar hur man inte kunde urskilja några färger och knäppte en bild innan jag fortsatte.
I övre änden av sjön hittade jag en liten å som rann ut där, frusen även den så jag fortsatte upp längst med den. Ett tunt strävt snölager låg ovanpå den blanka isen och det gav lite fäste men jag kunde även glida fram på fötterna om jag ville. Hade kunnat åka skridskor här. Skymningen började komma allt mer och jag kollade på GPS-klockan, snart hade jag gått de 10,3 km jag behövde gå för att nå mitt mål på 365 mil till fots. Bestämde mig för att gå den sträckan innan jag vände om. Ån blev allt smalare och tillslut kom jag fram till ett ställe där det inte såg helt fruset ut så jag klev av och gick upp på en äng i närheten. Då slog klockan över. JAG GJORDE DET!
Så skönt att ha klarat av målet på 365 mil till fots under året. Nu skulle jag bara ta mig tillbaka till hemmet också. Det var dags att vända om. Tog mig tillbaka över ån och ut på sjön. Hade tydligen gått med vinden i ryggen för nu fick jag gå i motvind. Ville inte gå i samma spår som innan och valde att korsa över djupsnön tills jag hittade ett annat spår som jag följde lite snett över sjön, plötsligt kom 2 skotrar i hög fart bakom mig, kom på att jag nog knappt syntes mer än en liten reflex på ryggsäcken så jag tände mig lilla dinglande lampa på jackan. 

Nu var himlen inte grå längre utan solen som hade gått ner färgade himlen som synes på bilden nedan. Strax efter att jag hade tagit bilden halkade jag och föll platt på marken bakåt. Slog i baken och nedre delen av ryggen, men lyckades rädda objektiven i ryggsäcken.
Tog mig hem efter 20,31 km via ICA där jag hämtade ut mitt paket med filter och objektivlock från CyberPhoto. Beställde sent i söndags kväll och paketet kom idag. Grejerna från Scandinavian Photo som beställdes samtidigt har inte ens skickats :-(

Han sitta vid datorn en stund innan jag behövde skjutsa Vincent och Henrik till bion. Hem får de ta sig själv för jag ser på Morden i Midsummer :-)


Inga kommentarer: