Januari 2015 |
Mars 2015 |
Maj 2015 |
September 2015 |
December 2015 |
Julafton 2015 |
December 2015 |
När jag i somras möttes av en borttagen bro och fick veta att de skulle bygga en ny hoppades jag givetvis på att de skulle bygga en bro som faktiskt inte satte bilar i första rummet utan tog hänsyn till att detta är ett motionsstråk. Bilarna kan utan större tidsförluster dessutom köra runt från båda hållen, det är faktiskt bara en bekväm genväg på grusvägar som bron erbjuder bilister. Bilister som ofta kör som dårar på den smala vägen dessutom. Många ungdomar verkar gilla att gasa på här.
I morse läste jag som vanligt lokaltidningen (NSD) och möttes av ett reportage om att bron nu invigts. Trevligt trevligt. Nu slipper man känna sig som en bov som tränger sig förbi avspärrningarna på bron som ser ut att ha bra stått där för syns skulle ett tag nu.
Rubriken "Elbil först över nya bron" och bilden i tidningen* i artikeln från invigningen var dock så typiskt, dels visar den att det första som alltså tog sig över bron var en bil! Man visar alltså inte glada motionärer som nu äntligen kan ta sin runda utan man visar en bil (en liten smal bil) och människor till fots som trycker sig upp mot staketet för att inte bli påkörda. Man visar tydligt problemet med bron, ett problem man totalt ignorerade att fixa när man byggde ny bro. För man tänkte bara på att tillfredsställa bilisternas behov.
Blev lite nyfiken på när nyheten om att den skulle invigas publicerats (eftersom jag helt missat den infon) och klickade ming in på boden.se och där kunde jag se att man lagt upp en notis igår med texten:
Sundsbron, som går över sundet mellan Buddbyträsket och Bodträsket, stängdes den 3 aug för brobyte. På nyårsafton kl 10.00 öppnas den nya bron för trafik. Första fordon över bron kommer att vara Bodens kommuns enda helt eldrivna bil. Vid öppnandet medverkar tekniska utskottets ordförande Sead Maglic.Alltså man skryter nästan om det där med bilen.
Dessutom har bron blivit sämre för oss som gillar att stanna där och fotografera. Gamla bron hade platta räcken man kunde ställa kameran på, nu är räckena runda. Jag bär ju dock oftast med mig ett stativ så jag lider väl inte så mycket men såg ofta folk ställa kameror på räcket förut. Men å andra sidan riskerar man ju liv och lem om man stannar där och fotar så... Jag önskar att bron kunde bli ett sådant där gångstråk som man har inne i städer på gågator där bilister också får köra om de anpassar sig för gående/cyklister.
Det skall byggas en fågelskådningsplats på ena sidan och några fiskeplatser men lite tur hamnar de i en bra vinkel för foto.
En annan sak som fascinerar mig är att man säger att förväntad livslängd på bron är 80 år. Är inte det helt galet egentligen, när jag vandrat i Spanien har jag gått över broar som är nästan 1000 år gamla och vi i ett toppmodeärnt land med all teknik och kunskap kan inte bygga en liten kort bro som har längre livslängd än 80 år (eller vara bred nog för både gående och bilar). Vad är det för hållbarhetstänk?
Puente de Órbigo en av de längsta och bäst välbevarande medeltida broar i Spanien. Den är från 1200-talet! |
1 kommentar:
Hej Bea,
Jocke Kyräs heter jag, jobbar på Bodens kommun som Gata-Parkchef.
Jag undrar om jag kan få tillåtelse att visa din vackra vinterbild på Sundsbron i en presentation för anställda+
Med vänlig hälsning Joakim
joakim.kyras@boden.se
Skicka en kommentar