15 juni 2016

Dag 167 - Onsdagspaddling och dimma

I morse var jag tröttare än tröttast efter att ha redigerat bilder sen och haft en sömnlös natt. Lyckades samla ihop mig och jobba. Efter jobbet skulle jag vara med på en paddeltur med Friluftsfrämjandet. Hade lovat en kompis att följa med så det fanns ju inte på kartan att åka hem. På lunchen träffade jag Mattias och åt lunch så han fick berätta om sin resa till Vegas, det var intressant. Han han vara med om mycket.

Efter jobber så bytte jag då om instället för att åka hem, höll på att somna inne på toa på jobbet. Men kläderna åkte på och jag tog mig till Kronan och jag piggnade faktiskt till när jag stod där och samtalade med ledarna och peppen återvände lite.

Hyrde en kajak då jag inte hade fått med mig min egen. En VKV Seabird Discovery som var riktigt trevlig att paddla. Vi fick veta att vi skulle gå i vid varvet vid Gültzauudden så vi surrade kajaker på taket, hade inte med takräcket så en annan deltagare lät min hyrkajak åka på hans tak. Det var snällt, han skjutsade även mig. Vi hjälptes åt att kånka ner kajakerna till stranden. Jag insåg att mina paddelhandskar jag spenderat nästan 400 på under lunchen låg kvar i min bil :-/ Nå ja jag skall ju paddla mer i år och mina var ju borta.

Vi sköt ut kajakerna och jag kände den där härliga frihetskänslan. Trots att jag är så rädd för vatten känner jag mig inte rädd i en stabil kajak. Jag vet att jag har kontroll, att jag kan behärska den. När alla hade kommit sig ut på vattnet skulle vi samla ihop oss och få lite info om väg och tur. Då öppnade sig himlen och det vräkte ner, verkligen vräkte ner gigantiska regndroppar. Hade med min Lumia så alla kajakbilder är med den. Här kan man se regnet komma emot oss.

Kapellet fick sig en mindre sjö och mina armar och huvud blev sjöblöta men flytvästen höll överkroppen torr i övrigt. Vinden tilltog lite och det kändes som man blåstes torrare. Jag var glad att jag hade ullunderställströja på mig. På tal om ulltröja är det helt omöjligt att hitta några t-shirts i ren ull nu för tiden. Så har ni tips lämna dem gärna till mig. Vi paddlade tvärs över älven mot Bergnäset och samlades ihop igen.
Tog sikte i motvinden mot Stensborg och jäklar vad det blåste. Vi var 25 stycken som paddlade så fältet drog ut rätt mycket. Jag hamnade ganska långt fram medan kompisen hamnade längre bak. Väntade in henne lite då och då men eftersom vi var så många fanns det alltid folk att prata med. Vi svängde in i hamnviken på Stensborg och oj så lugnt det blev. Först trodde vi att vi skulle gå upp där en stund men det finns inget bra ställe för kajaker att lägga till. Varför kan inte kommunen lägga ut några låga bryggor så att det skulle var mer kajakvänligt. Särskilt nu när de gjort en broschyr om kajakpaddling i Luleå skärgård och allt samt ofta har kajaker med på bild i marknadsföringsmaterial.
Vi låg och guppade bakom bryggan en stund i lä, pratade med en man med en jättebåt, han tyckte det var häftigt när vi kom så många. Vi skojade och frågade om han skulle bjuda på Gevalia. Efter några minuters vila vände vi åter upp mot vinden och jädrans vad det blåste i den lilla viken. Vi hade sen sidvind innan vi kunde vända om ner mot Gråsjälören. Tog sikte på stranden där och nu hade vi vinden i ryggen och fick rejäl skjuts framåt på vågorna. Det gick undan. Så häftigt. Var bara att ta fart med kajaken och paddla rakt upp på stranden. Fick lite hjälp att få upp kajaken en bit till och kunde kliva ur torrskodd. Kom ihåg att vika ihop kapellet och hälla bort vattnet för att slippa få allt på benen.

Nu hade vi 20 minuters fikastopp, drack mitt te och åt mina mackor jag hade gjort i ordning på jobbet innan jag for. Gott. Var lite kyligt när jag hade glömt att ta med en extra jacka. Hade hängt av mig den blöta på en dörr. Den var inte så skön att dra på sen. Hamnade i ett trevligt sällskap som var nyfikna på långvandringar och så pratade vi foto. Mycket roligt.

I kajakerna 21:05 och fick hjälp att puttas ut. Torrskodd igen, värsta lyxturen :-) Mindre tur hade min kompis som på något sätt lyckades tippa kajaken och trilla i vid strandkanten. Men hon paddlade glatt vidare sen ändå.
Nu hade kulingvinden lagt sig och vi hade mer lätthanterlig vind tillbaka. En person som hamnade bredvid mig frågade om jag var Beatrice från Boden och berättade att han följde mig på instagram :-)
Vi paddlade i land och jag fick åter igen hjälp upp på stranden och sen kånkade vi kajakerna till bilen. Vi hade vissa problem med spännbanden men tillslut satt kajakerna på taket igen. Jag blev avsläppt på Kronan igen och for sedan hemåt. Hade ju inte tagit dagens bild så det var bara att ta långa vägen hem och fota blev det. Strax innan Avan hittade jag några kor på en äng i dimma. De får vara dagens bild.
Tog några bilder till på kossorna innan jag körde vidare. I Avan kunde jag bara inte låta bli och stanna och fota några lador i dimma, det var så fantastiskt ljus. Tog även bild på en av de gårdar som ligger där samt två bilder över ån som rinner där. Klockan hade dock passerat midnatt så de bilderna hör ju egentligen till morgondagens inlägg.

Körde sedan vidare och svärnitade vid en av mina favoritlador i Bjässmoran och tog det som kommer vara dagens bild i morgon så den bilden hamnar där :-)