25 juni 2016

Dag 177 - Brandrök och ett kryssningsfartyg

I morse fick jag äntligen sova ut så länge jag själv ville. Vaknade först vid 10-tiden, utvilad. Så skönt. Skrollade igenom nyheterna och upptäckte att Karlsviksmagasinen har brunnit ner. Riktigt tråkigt måste jag säga. Jag gillade de där gamla byggnaderna. Varit där och fotat många gånger. Nu blir det inga fler bilder därifrån även om jag skall försöka fota lite utbrända tågvagnar innan de forslas bort. Hade tänkt fara dit ikväll men tror inte jag orkar. Skall upp tidigt i morgon för att skjutsa Henrik till Råneå där han och några kompisar skall cykla.

Idag fick jag veta via Instagram där kontot @Gammelstad skrev att de inväntade gästerna från Birka Cruises att kryssningsfartyget låg i Luleå. Fick med mig Henrik och vi åkte till Luleå, brandröken från Karlsvik stack i näsan när vi körde in i stan.

 Parkerade på Södra hamnplan och klev ut i värmen. Henrik köpte glass medan jag fotade M/S Birka där hon låg bredvid isbrytarna.
 Vi tittade på Fotografiskas utställning Ikoner - en utställning om att få finnas. Se gärna filmen bakom kulisserna på deras webb. Sen fotade jag lite vid vattenspelet där en liten kille på cykel var så sugen att cykla igenom vattenstrålarna men hans mor sa nej.
 Sen tog vi oss en promenad bort till gamla malmkajen där båten låg förtöjd. Det var strax dags för avgång men jag han knäppa några bilder innan förtöjningarna började dras in.
 Jag började gå längst med Svartöbrinken och han komma bort en bit innan båten hade lämnat kajen helt och flöt ut på öppet vatten. Fångade henne när hon lämnade Luleå för denna gång.
Den här med lite strand och M/S Birka som stävar ut får vara dagens bild.
Sen var vår plan att fika någonstans men det var stängt överallt. Vi åkte ut till Storheden där XXL skulle ha öppet till 5 enligt sin webb men icke, de hade stängt så vi åkte hem istället. Jag fixade med bilderna medan barnen var ute och krattade upp gräset och tjafsade med varandra. Ibland driver de mig till vansinne med sitt tjafsande. jag tog med mig min "pin hole camera" till hembygdsområdet för att fota midsommarstången men den stod så dumt till, man kunde bara få med moderna byggnader eller en massa skugga.
Jag valde istället att ta en testbild mot mot en blommande buske. Får se om exponeringen blev lång nog, det var ganska skuggigt. Så här såg det ut från mobilen. den är knäppt helt galet utan att sätta fokus eller så, vill bara ha något att jämföra med sen gällande placering, brännvidd mm. Funderar på om det går att blanda framkallningsvätskan och och fixeringsvätskan och framkalla bilden och sen spara vätskorna med lock på bunkarna. Någon som vet? För det verkar så dumt att ta en massa bilder och sen framkalla och upptäcka att man gjort knas.
Henrik och barnen fick laxpasta till middag medan jag åt potatis och sill.

Nu ikväll har jag slappat framför TV:n och druckit 2 st Luscombe Cool Ginger Beer, de är goda. Kunde varit lite mer bititga i ingefärasmaken. Nu är klockan snart 23:30 så det är väl dags att hoppa i säng för att köra iväg tidigt i morgon.

Inga kommentarer: