24 mars 2008

Det svider i hjärtat

Har nu sett Oscar Hedins dokumentär Det svider i hjärtat. Och det är en märklig historia, svenska killar som drömmer om martyrskap. Jag försöker förstå, hur kan ex.en fd skinnskalle bli konvertit och prata om matyrskap samtidigt som hans lilla son tultar bredvid. Jag hittade en recension hos Amnesty som jag tyckte beskrev filmen på ett bra sätt. Jag kan förstå att man konverterar till en religion, som Ralf Lennart (Abu Usama el-Swede) i filmen säger han hittade struktur, hur man skall leva, A till Ö. Men steget vidare att hoppas på att man skall bli så stark i sin tro att man kan bli martyr borde vara gigantiskt men tydligen inte. Eller handlar det om tro, kan det vara så att islam bara blir en ursäkt för att fly från något som man inte kan hantera i sitt inre, en önskan att få dö men måste först intala sig själv att det finns något att dö för. Självmord är ju fegt.

En scen som berörde mig extra mycket i filmen var när Anas Khalifa pratar islam, jihad, martyrer och paradiset, barnen (där den yngsta är kring 5 år) tindrar med ögonen och tittar på sina föräldrar som ler tillbaka. Jag hoppar att dessa barn får andra bilder av samhället oxå så vi slipper se fler martyer.

Det är en sevärd dokumentär så missade du den så går den igen den 30/3 på SVT1.
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: