10 mars 2008

Hur tänkte de?

IDG IT24 har startat it-tjej en site som skall inspirera tjejer i it-branschen.

I deras nyhetsbrev när de berättar om lanseringen finns det ett utklipp från en av atiklarna:

Tjejer måste sluta tänka i termer av kön och våga tror på den kompetens som man har. Annars begränsar man sig själv i karriären. Det hävdar Runawares Sverigechef Emma Hjälmås.

Hur går det ihop med deras syfte med webbplatsen? Jag har aldrig fattat vitsen med att göra saker bara för att man har ett visst kön och varför man skall peka ut/särskilja/gruppera människor med kön som främsta attribut. IDG har förvisso stoppat dit ett attribut till, man skall jobba i it-branchen oxå.

Letade lite vad som sagts om premiären och hittade bland annat Alexandras bloggpost om det, där hon skriver:
I hope this new website can be a place for all women (nerdy or not) in the IT-business to meet, learn, grow and get some inspiration from each other. I think that all women that work in something that is not generally seen as a typical female line of work sooner or later need to get together and compare notes from our daily experiences.
Varför skulle jag inspireras mer av andra tjejer och framför allt varför är det viktigt? Visst är det pissigt att många i branchen bemöter en på ett visst sätt bara för att man är tjej (men det är både killar och men jag tror inte det kommer ändras av att jag minglar med andra tjejer eller inspireras av dem eller?

Varför har de inte fått lika många påhopp som E24 när de satsade på sitt Man|Kvinna?

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur jag tänkte?

Ja, jag tror helt enkelt på att det finns en vits på att lyfta fram olika grupper för att synliggörande är bra. Det finns en strukturell diskriminering av kvinnor i samhället och eftersom den just är strukturell så är den sällan uttalad utan bara inbyggd/dold i annat. Då menar jag att det enda sättet att jobba med detta är att prata om det och att synliggöra att det finns ett problem som grupp betraktat.

Jag kan förstå att det finns många tjejer som klarar sig bra och mest känner "låt mig vara" men då menar jag att man missar att det är skillnad på vad man som individ upplever/gör och vad som är en analys av en grupp. Dvs "det där stämmer ju inte på mig". Men så är det alltid när man generaliserar.

Det jobbiga är ju då att om man vill göra nåt bra för gruppen som helhet så kan en del känna att "det där är väl onödigt, jag sköter bara mitt jobb och det går ju bra". Så det blir väl en slags ofrivillig kvinnlig solidaritet som uppstår när man lyfter frågan. Jag blir glad och andra stör sig på det.

Uppenbarligen kom en hel del på minglet och jag tror att en hel del tjejer tycker om att nån gång få vara i majoritet. Jag tror att man just bara för att man är kvinna (det finns trots allt en unik social aspekt av att vara kvinna) har vissa saker gemensamt som det kan vara bra att få möjlighet att prata om. Nu tror jag dock att det man hade mest gemensamt när man var där var att man jobbade i samma bransch. Jag tror väl inte heller att minglet förändrar världen utan bara att kvinnors situation i IT-branschen belyses. Kanske bara det faktum att "it-tjej" blir ett begrepp är bra för framtiden.

Anonym sa...

Jag håller med Beatrice, jag drar mig själv för att vara med i "tjej" grupper, jag vill hellre ses som en kompetent utvecklare än en kompetent it-tjej och jag tror att en del av den "strukturella diskrimineringen" som sker, sker just bara för att man låter sig diskrimineras.

Jag har under mina 10 år i branchen aldrig känt av diskriminering (annat än möjligen positiv eftersom man syns mer i havet av it-proffs när man är tjej)

Om man är kompetent kommer man att få bra credd, får man det inte så kanske man ska jobba på att skapa ett namn för sig. Om diskrimineringen är allmän blir det ju också svårt att skapa sig ett namn genom att nätverka med andra kvinnor som således inte heller har bra credd (diskrimineras), eller?

Hellre skulle jag i så fall se en satsning på att få fler tjejer in i yrket, kanske det är där vinsten med it-tjej ligger... om det är det tycker jag det är jättebra