07 november 2015

Dag 311 - Ut i det grå

Vaknade av att Henrik hällde upp kattmat i köket, tydligen för att locka ut katten som smitit in i sovrummet när han klev upp. Klockan var kring 8 och jag lyckades inte somna om, lyckades heller inte bli pigg nog för att kliva upp. Låg i nästan 2 timmar och dumsurfade på mobilen varvat med att dra täcket över huvudet och försöka sova. Min plan att städa idag hade pajats av att Henrik skulle in och jobba så då fick min nya plan bli att försöka ta igen att jag inte promenerade igår eller i förrgår. Minst 2 mil behövde avverkas idag.

Jag åt frukost och såg regndimma driva in över sjön, kände mig latare än latas men strax innan 11 fick jag på mig kläder i alla fall och lyckades ta mig ut strax efter 11. Det regnade inte men var väldigt fuktigt i luften och väldigt grått.

Hade ingen plan för hur jag skulle gå men befann mig efter en stund på Erikslund och trasslade mig in i skogen, valde fel väg och hamnade där jag hade plurrat mig blöt för några helger sedan. Men tog i alla fall en bild över den härliga stigen.
Vände och och tog en annan väg. Lyckades sen hitta en stig jag aldrig gått förut, man hade röjt lite träd där och det låg isiga kottar på stigen. De hade blivit glaserade av regnet. En sådan fick bli dagens bild.
Fortsatte och hamnade uppe på en höjd. Där låg en fin grillplats men härlig utsikt över en dimmig skog.
Jag fortsatte uppåt och insåg att jag kom ut vid ena fortet. Gick runt innan jag gav mig av ut i skogen igen. Här har jag gått många gånger förut men ändå lyckades jag gå fram och tillbaka flera varv och förvånat hamna på samma ställe jag nyss varit på. Ibland går stigarna nära varandra och ibland är jag bara virrig. Fotade isiga blommor som såg ut som juveler.
Plockade en geocache när jag insåg att ett av ställena var en gömma.
När jag tog mig neråt igen upptäckte jag att en av mina favoritsträckor i skogen här har fått kalhyggen på båda sidor om vägen så istället för mörk skog var det väldigt öppet. Nu hade det börjat regna och att bara ha en dunjacka på mig var inte så smart. Den var både blöt och tung. Men jagvar inte blöt igenom och jag frös inte.
Tog mig ner till vägen igen och gick en omväg genom Fagernäs hem.

Men när jag väl kom hem efter 20,33 km då frös jag. Klädde av mig och kröp ner i sängen för att få lite värme i kroppen. Henrik kom hem och vi bestämde oss för att gå ut och äta. Tog en varm dusch innan vi for. Vå åkte först till The Bull men deras parkering var helt full så då blev det Allstars istället. Jag blev som vanligt inte speciellt nöjd med maten. Kalla tallrikar ger kall mat. Men köttet var i alla fall bra stekt. På tok för dyrt tycker jag dock att det var för det man fick. En rätt var och var sin dricka, 1019 spänn.

Vi åkte förbi Ica och köpte lite snacks så nu sitter vi framför var sin skärm och äter godsaker. Barnen spelar (låter som Herman kubar nu dock), Henrik ser på någon StarCrafttävling och jag har fixat foton och blogg. Men nu skall jag ta mina osbågar och sätta mig med en kopp te och en bok.

Inga kommentarer: