31 mars 2016

Dag 91 (#031/#blogg100) - Sista dagen

Idag tog vi en rejäl sovmorgon och när vi väl var nere i restaurangen för frukost var det knökfullt, vi fick vänta innan vi fick oss ett bord. Det var sjukt högljutt, jag tappade helt frukostaptiten men försökte pilla i mig lite mat i alla fall. Efter frukosten gick jag ner på stan själv medan de andra stannade kvar och slappade. Gick runt med kameran, testade på att fota lite människor och skrev vykort.
Ibland fotar man människor som fotar människor. Undrar om bilden blev bra.
Lunchrast.
Funderar på lunch.
Många cyklister på ön.
Dagens bild får bli denna man som såg lite påkommen ut för att han åt glass.
Efter några timmar kom Henrik och barnen ner för de var hungriga. De hade varit och spelat fotboll. Vi satte oss ner på ett ställe som hade glutenfria mackor. Beställde en varm club sandwich. Den var helskum, sallad, tomat, bacon, skinka, ost och stekt ägg. Kändes inte som den bild jag hade av en club sandwich direkt. Men jag får väl kolla upp det. Herman tog en likandan, Henrik en baguette med stek på och Vincent en fiskburgare. Han förvånar ibland, hemma testar han typ aldrig något nytt och skulle aldrig beställa en fiskburgare. Den var som fiskpinnar i bröd sa han.

När vi ätit klart och de andra ätit en mjukglass helt utan smak (alltså inte ens vanilj) så gick Henrik och Vincent tillbaka till lägenheten medan jag och Herman gick en vända på stan.
Kollade på t-shirtar och köpte 2 armband till honom, en scarf till mig och en till kattvakten. Vi gick till ingången för den arkeologiska utgrävningen men det var ganska dyrt att gå in och från vårt grannhotell går vi in gratis, tanken var att gå dit senare men vi han aldrig. Jag fotade Herman och han tog en bild på mig.

Jag fotade även stenmonstret vid stranden.

Jag klädde av mig till underkläder och slängde mig i en solstol på balkongen, han ligga 10 minuter med min bok innan solen gick i moln och det blev jättekalls. Försökte värma mig med min scarf en sväng men det räckte inte. Gick och hämtade en filt och låg så och läste i en halvtimme innan handen som var framme från filten för att hålla boken var alldeles stelfrusen. Gick in och värmer upp mig i sängen en sväng. Sen var resten av familjen hungrig så det var bara att göra sig i ordning. Dags att gå ner på stan igen. Barnen åkte före på sina pennyboards och vi mötte upp dem vid en restaurang nere vid hamnkontoret. De skulle ha kanarisk mat. De lät väldigt besvärade när jag frågade om maten innehöll gluten och de kunde liksom inte fixa till något annat än att plocka blott ingredienser. Vi fick in bröd och tre olika såser men jag kunde ju inte äta det så jag fick titta på medan de andra åt. Sen fick jag, Henrik och Vincent in våra förrätter, jag hade beställt kanariska potatisar med mojo, men fick in utan mojo. Betydde det att mojon (såsen) innehöll gluten fast han sagt att rätten var glutenfri, glömde de såsen eller förväntades jag skrapa resterna från den andras brödätande? Tur jag inte har en allvarlig cellkali för alla har doppat sina bröd i såserna. Potatisarna var helt ok. Henrik och Vincent delade på heta räkor med vitlök och de var tydligen också goda. Hermans rörätt kom inte in förrän vi andra hade ätit upp och väntat länge. Då kom hans avokado med räkor. De var dränkta i en Rhode Islandsås (som inte stod med på menyn) och avokadon var sådana där ljusa som förvisso var oerhört krämiga men smakade absolut inget alls. Men hans 8-10 räkor smakade tydligen gott. Fotade solnedgången och Henrik och Vincent medan vi väntade.
Vi satt och frös och väntade jättelänge på våra huvudrätter, jag hade tagit en oxfilé med rosmarin men fått veta att den såsen innehöll gluten. Det skulle varit pommes till men jag ändrade till en sallad. In kom en alldeles för hårt stekt köttbit men lite torftig sallad bredvid, inget av det smakade speciellt gott. Vincents såg ungefär likadan ut men med pommes till, inte heller hans smakade något. Henrik hade tagit en fisk och skaldjursgratäng som han tyckte var god.Herman hade beställt in en laxsallad, eftersom inga ingredienser stått på menyn fick vi plocka bort lök, saltgurka och kapris i mängder från hans sallad. Sen åt han typ laxen och lite isbergssallad. Hela hans sallad vad dränkt i torkad dillkrydda något han inte är så förtjust i, färsk dill gillar han. En bit bort utanför restaurangens uteplats lekte en norsk unge i 10-12-årsåldern med en grön laser. Lät en katt jaga strålen och senare stod han och svepte med strålen över bergen och folk längre bort. Hoppas verkligen ingen fick den i ögonen. Vad är det för idioter till föräldrar som köper sådant till ett barn? Den kan ju förvisso varit laglig men med tanke på oerhört långt den lös så tvivlar jag på det. Man såg den dansa på bergen en kilometer bort utan att nämnvärt mattas.

Utan att vara direkt mätta så var det dags att gå tillbaka till lägenheten. Ungarna åkte i förväg och jag och Henrik promenerade i mörkret. När vi kom fram knäppte jag några bilder ner mot stan.

När vi kom in tog jag på mig lite mer kläder och gav mig ut med stativet för lite nattfotografering. Blev några bilder.

När jag kom tillbaka låg Henrik och sov, jag lade mig med min bok.