28 mars 2016

Dag 88 (#028/#blogg100) - Inget vattenland

Vid frukosten fick Henrik och Herman gå upp igen, de hade gått ner barfota och i strumplästen. Det fick man tydligen inte.

Efter frukosten gick Henrik till den parfymstinkande receptionen och frågade om busstiderna till Aqualand. Det visade sig att det bara går en buss om dagen dit och en hem. Vi hade precis missat busen dit. Vi bestämde oss då för att ta en buss till Las Palmas istället och gick till busstationen, väntade 20 minuter innan bussen skulle gå. När vi klev på och sa 4 personer till Las Palmas så frågade han om vi var säkra, denna buss skulle ta 2-3 timmar dit. Om 55 minuter skulle det gå en expressbuss istället. Vi tacked för infon och gick och köpte glass medan vi väntade. Klockan han bli 12:15 innan bussen skulle gå. Men då kollade jag på prisinformationen på en skilt 85 kr för en enkel biljett till Las Palmas. Det skulle bli dyrt bara för at strosa runt i en stad något som de andra inte är speciellt förtjusta i egentligen. Så vi ställde in och gick tillbaka till hotellet. Barnen sa att de skulle gå och bada, Henrik ville ligga och läsa en bok. Jag packade min kamelväska och bestämde mig för att gå över berget till en vik, Venezuela. Fick börja med att gå uppför branta trappor, en provisorisk stig för att koman runt ett bygge och sen började en serpentinväg slingra sig uppför berget. Väl uppe möttes jag av grindar som sa att det var privat mark men enligt info på TripAdvisor har det stått så i väldigt många år, någon tänkte bygga ett hotell i andra änden vägen, byggde vägen och lämnade sen stället när miljökämparna vann och hotellbygget stoppades. Alla går där. Jag gjorde först ett besök ut till några telemaster (valde den säkra vägen som inte gick ute på klippkanten där andra gått), ett fyrtorn och ett kors ute på en klippa som är ovanför hamnen i Puerto de Mogen, högt över utsiktsplatsen jag besökte  tidigare. Dagens bild får vara denna på fyrtornet.
Borta i fjärran kunde man även se en annan ö. Såg lite kul ut när den stack upp ovanför molnen, som om den var en del av dem.
 Sen gick jag tillbaka till vägen och följde den slingrande över dalarna. Allt vatten är uttorkat i flodfårorna men någon har dragit bevattning upp längst med vägen så där prutade grönska och skuggande träd.

Fin tur även om gå på asfalt inte är min favorit. Kom tillslut fram till ett bananplantage, där vände vägen ner mot dalen jag skulle besöka. När jag bara hade 2 kurvor kvar kom jag fram till en grind, likadan som den i andra änden. Men här stod det besök oss gärna till fots, var rädd om naturen. 8-16. Kollade på klockan, 15:15. Skit låser de grindarna om 45 minuter. Jag har väl 50-60 minuter kvar om jag skall vända tillbaka nu. Dividerade med mig själv, ville ju gå ner till stranden där. Hade läst på TripAdvisor något om att infon varit att grinden stängde kl 17. Grindarna såg riktigt risiga ut som om de faktiskt inte skulle gå att stänga ens men när jag puttade försiktigt på ena gled den ljudlöst och ett sproilans nytt hänglås hängde på den. Skit de kanske faktiskt låser. Jag fick bråttom tillbaka, funderade på varför i hela fridens namn de inte hade några tidsangivelser i andra änden. Jobbigt att börja med uppförsbacke nu men när det väl vände neråt lät jag benen trumma på i sin egen fart men kameraryggan har inget midjebälte och satt inte skönt när jag sprang. Fick lugna ner mig men gick på så fort det bara gick . Kom ner 2 minuter över 4, andfådd och törstig.

Grinden var öppen. Puh! Det skulle finnas en rundtur att gå där uppe och jag surade nu över att jag missat möjligheten att gå denna pga infon på grinden. Jag vågade ju inte chansa och gå en dubbelt så lång väg tillbaka, okänd dessutom med hotet om att bli instängd. Tycker det är lite synd att de inte gör mer av sina fina möjligheter till promenader i bergen här. Känns ju inte så välkomnande med skyltar om privat mark och grindar om man vill att folk skall upptäcka närområdet. Man har massor av info för cyklister men vandrare verkar man inte tänkt på så mycket. Synd tycker jag som älskar att gå ut och gå.
När jag kom hem igen strax efter kl 4 lade jag mig på balkongen med min bok och slappade tills det var dags att gå iväg och äta 2 timmar senare. Vi hamnade på Clipper, en italiensk restaurang igen. Finns fler italienska restauranger är spanska här. Jag åt först en sallad och sen kalv i citronsås som var jättegott, avslutade med en hutlöst dyr fruktsallad men gudomliga apelsiner i. Mätta och belåtna strosade vi tillbaka till hotellet. Verkar inte bli så mycket sällskapsspelande för oss. Henrik ligger och läser, barnen kollar på YouTube och jag bloggar. Jag har blivit rejält förkyld oxå så vattenlandet i morgon blir en lugn dag för mig i skuggan någonstans medan de leker. Helst hade jag gjort något annat dock. Vattenland och jag går aldrig ihop inte ens när jag är friskt och inte har öppna varande sår på armarna. Fast idag börjar de flesta sår torka ut så i morgon kanske det bara är fula sårskorpor. Men tror ändå inte jag skall bada med dem.