29 mars 2016

Dag 89 (#029/#blogg100) - Förkyld

Vaknade tidigt i morse med allt igentäppt, kunde knappt andas. Bihålorna sprängde och jag hade huvudvärk. Kul att åka iväg till ett stimmigt vattenland då. Nå ja det får väl gå tänkte jag. Jag valde att äta frukosten på rummet medan de andra gick ner till frukostrestaurangen. Jag orkade bara inte och behövde en kopp te. Hade dock ingen större aptit, rostade 2 mackor och tog lite ost samt ett knäckebröd. Sen var det dags att bära ner allas väskor i foajén och gå till busshållplatsen. Vi var där långt före vi hade behövt. Det blåste rätt rejält ute så vi frös lite allihopa. Tillslut dök bussen upp och vi kunde hoppa ombord. Bussen gick 09:40. Resan till Aqualand tog en bra bit över en timme. Bussen vinnlade fram längst med smala väger och bergskanter som stupade ner på sidan, Herman som satt ytterst gillade det inte riktigt. Vi stannade vid massor av olika hotell och plockade upp folk.

När vi kom fram blev det kö och det blåste som attan, huttrade medan vi väntade. Betalade €100 för att komma in. Henrik och barnen bytte om och sedan gick vi runt och hittade en attraktion Herman ville åka, han tog med Henrik. Jag slog mig ner på ett ställe som var nästan i lä med Vincent och väntade. Sen ville de åka lite andra grejer så jag tog alla väskorna och satte mig mot ett staket och läste medan de åkte.

Förbannade varenda rökare som gick förbi med ciggen hängandes nere i handen. rakt i min näsa. Fick panik. Tillslut kom de andra och vi gick för att äta. Där gick jag bet när det gällde mat. Det enda glutenfria de hade var pommesbricka typ 20 pommes för 35 spänn eller en sallad som såg allt annat är fräsch ut och utan dressing samt 50 % bestående av majs. Nä tack. De andra tog mat men jag hoppade över. Hade stoppat ner en glutenfri müslibar i väskan, den fick bli min lunch. Sen gick vi iväg till minigolfen, Henrik och barnen ville spela. Jag är inte i skicka att hålla i klubba med mina ömmande sönderskavda händer. Så jag slog mig ner och fortsatte läsa medan de spelade och sen åkte saker. Så höll vi på, jag flyttade efter med deras saker och de roade sig. Försökte koncentrera mig på boken, men Kvinnan på tåget känns som en extremt överhypad bok eller så är det bara jag som inte förstår storheten. Jag irriterar mig bara på fyllot. Känner inte den mista sympati för henne. 

Efter 5 timmar på vattenlandet var det dags att åka hem. Fullt på busshållplatsen och mindre kalabalik när bussen blev full. Nåda hade skickat på sina barn redan och behövde få av dem osv… Det visade sig att den bussen inte ens gick dit vi skulle. Hur kan man ha samma numrering på bussarna men med olika destinationer, det där fattar jag inte riktigt. Nå ja 17:27 kom bussen som den skulle och vi lyckades faktiskt få sittplatser. Barnen uttrötta, Herman somnade en stund. Jag försökte läsa men mådde mest illa.

Vincent frågade om vi inte kunde laga middag i lägenheten idag och jag gick med på det. Stannade på SuperDino på vägen till hotellet. Men hittade absolut inget att laga. Hungrig men lätt illamående, huvudvärk och svårt att andras då var mat något jag bara inte klarade av att tänka på tydligen. Gick upp till de andra och sa att nä tyvärr det blir till att äta på hotellet eller ute. De valde hotellet. Henrik gick ner och kollade om vi kunde få plats på senas sittningen 19:45 och det fick vi. Vi mötte upp honom i hotellbaren innan dörrarna öppnades till matsalen. De hade massor av mat på buffén men allergiinformation på ca 1/3 av maten. Dessutom blev jag väldigt osäker när viss mat som uppenbarligen innehöll gluten inte var uppmärkt medan mat som hette ex “Egg flarn” hade lapp som skulle visa allergener men inte ens ägg var i kryssat. Så hur skulle jag kunna lita på dem? Valde tillslut lite sallad, någon marinerad fläskkarré och kokta potatisar samt den sås som verkade vara en skysås till köttet. Det var märkt glutenfritt men jag hittade klumpar av vitt i såsen. var den redd med maizena? Det lär jag ju veta den hårda vägen i morgon. Efterrätterna stod det inget på någon men flera av dem hade allergilappar utan ett enda kryss. Det blev lite frukt för mig till efterrätt. Jag tycker det är så himla dåligt när de sätter upp lappar men man inte kan lita på dem.


Medan Henrik och barnen spelade biljard fixade jag bilderna jag tog på Aqualand. Det blev inte så många, denna på de tre får vara dagens bild.
Här är några andra bilder från deras åkande. Herman gillade verkligen denna blå bana som han först dissat med"ser skittråkig ut". Den var tydligen både snabbare och brantare än vad den såg ut att vara.
Att åka två och två nerför en slingrande bana och sen åka uppför i ett stopp var också roligt.
 Jag kallar den "Duva och flytkork". Henrik passade på att simma lite medan barnen åkte den där gröna ovan.
 Att ta kort på min familj är inte det lättaste alltid skall någon tramsa.


Inga kommentarer: