01 mars 2016

Dag 61 (#001/#blogg100) - Rökförbud mm

Då kör vi igen då #blogg100. Det betyder att jag i 100 dagar skall blogga varje dag, men jag bloggar ju varje dag redan, men i år skall jag försöka skriva något vettigt i 100 dagar. Haha... Vi får väl se hur det går.

På radion i bilen på väg hem hörde jag ekot som pratade om den utredning som Göran Lundahl lagt fram idag, tobaksdirektivsutredningen. Eftersom jag är så otroligt känslig mot tobaksrök, både direkt och sekundärt i exempelvis kläder och hår så är jag ivrig påhejare av rökförbud på platser där icke-rökare vistas. Jag har svårt att se hur rökares behov att få röka skall gå före andras välmående.

Tänk att kunna äta på en uteservering utan att behöva riskera att behöva lämna mat och dryck halvätet eller att kunna stå på en busshållplats utan att riskera att behöva gå därifrån och missa bussen. Det skulle även minska antalet möten med inpyrda människor som blossat medan de väntade på bussen och sen klivit på. Jag har klivit av bussar långt före min slutdestination mer än en gång. Jag önskar att rökförbudet kunde gälla taxichaufförer och folk som tänker åka taxi också. Har vid ett flertal tillfällen kommit fram till flygplatser efter en resa med flygtaxi med igentäppta lungor och bihålor, rinnande ögon och lätt panik.

Man har inkluderat lekplatser och sportanläggningar vilket känns bra, jag slipper välja på att bli sjuk eller lämna ex sonens fotbollsmatch på sommaren. Men jag saknar festivalområden. Tänk att kunna gå på festival och titta på ett helt framträdande utan att riskera att bli sjuk. Då är jag vuxen, jag kan gå iväg, jag har det valet. Det har inte många barn som idag utsätts för cigarettrök, särskilt inte om det är föräldrarna som röker. Jag lider med de barnen.

Nu får vi se hur modiga regering och riksdag vågar vara, det var en himla debatt innan rökförbudet infördes på restauranger, krogar osv... men det har ju gått ganska bra ändå.

På tal om lidande så har jag haft en miserabel dag idag. Jag har varit helt sänkt, nu är nog värdena nere i botten i kroppen, orken har runnit ur mig helt. På vägen hem övervägde jag att svänga in på Sunderby sjukhus och akuten och be dem pumpa mig full i järn där och då... Jag orkar inte, vet inte hur jag skall klara mig ens till på torsdag då jag skall på vårdcentralen och träffa läkaren, sen vet jag ju inte om jag får sprutorna direkt eller om jag måste vänta flera dagar. Det har hänt att jag åkt till jourcentralen dagar där det varit så här dåligt innan och blivit skickad till akuten för påfyllnad, då brukar jag även få blod. Men det är min vårdcentral som är jourcentral här i stan och nu har de stängt på kvällarna på vardagar för att de har läkarbrist. Var vänlig att bli sjuk 08-17 på vardagar.... Jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka gå till jobbet i morgon, jag är så oerhört kraftlös.

Jag stannade till i Karlsvik på väg hem från jobbet idag för att ta lite bilder. Jag höll på att ramla ihop där jag stod bakom kameran ute på snön. Där hade ingen hittat mig förrän till helgen om det varit fint väder och någon åkt den skoterleden. Jag fick koncentrera mig för att hålla mig upprätt, använde stativet som stöd när världen snurrade allt för mycket. Det är inte ok, det är ovärdigt liv just nu.

Bildmässigt så fotade jag den gamla bryggan mot stan som lyste upp molnen samt ett antal bilder på tyskmagasinen. Ett med 12 mm, ett med 19 mm och ett med 30 mm. Det sistnämnda får vara dagens bild. Lyckades till och med få med ett svagt svagt norrsken till höger om magasinet.





2 kommentarer:

Karolina sa...

Jag blev också riktigt glad att höra om tobaksutredningen och hoppas innerligt att slippa rök på offentliga platser! Hoppas du får dina järnsprutor så du får tillbaka orken.

Karolina sa...

Jag blev också riktigt glad att höra om tobaksutredningen och hoppas innerligt att slippa rök på offentliga platser! Hoppas du får dina järnsprutor så du får tillbaka orken.