25 mars 2016

Dag 85 (#025/#blogg100) - Lång flygresa

Idag bar det av till Gran Canaria. Jag pussade och kramade om katterna för att sen lämna huset klocka 5 på morgonen. Galet tidigt. Flyget skulle gå först 08:05 men man skall vara på plats i god tid och så där.  Vi kom iväg lite senare än vad som var tänkt. Min plan var att sova på planet. Henrik hade beställt mat på planet åt oss och eftersom planet skulle gå kring 8 så trodde jag det var lunch som skulle serveras. Perfekt så hinner man sova först men det visade sig att vi skulle få en varm frukost. Jag han knappt mer än somna så blev jag väckt och fick en glutenfri måltid i min hand. Äggröra med 2 små potatisar och någon vidrig röra med spiskummin i. Jag gick en laktosfri yoghurt, en glutenfri brödskiva och marmelad samt en bregott med laktos i. De verkade ha kombinerat ihop alla allergier samt lakto-ovovegetariskt förutom äggallergi till en måltid. Så medan de andra fick potatisplättar och ostsås med spenat samt en kalkonkorv till sin äggröra satt jag där med min aptrista gummipotatis och kumminröra. Jag fick dock Vincents ost och medvurst att ha på mackan och Henrik var inte sugen på sin yoghurt (de hade också laktosfria och deras mat innehäll ingen gluten). Jag hade kunnat få samma mat som dem men med ett annat bröd. Omätt försökte jag sedan somna om. Det gick inte bra alls, vände och vred på min där på min mittenplats. Tillslut lyckades jag dock somna en stund i en helkonstis ställning. Vaknade efter kanske 2 timmar med värk i varenda muskel och bortdomnad både här och var. Men det gick snart över efter att ha varit uppe på toa.

Vincent led av att sitta trångt med sina långa ben och fick vrida på sig och lägga benen i mitt och Henriks knä, men han lyckades inte somna. Själv slocknade jag ca 30 minuter till. De 6,5 timmarna det tog att flyga var sjukt långa. Molnigt ute dessutom så det lilla jag såg ut genom fönstret var bara moln. Jag och Vincent försökte gissa var vi var när vi kom in över land och kunde se lite. Trodde vi hade nått Frankrike men det visade sig vara strax innan London. Men sen visste vi var vi var och kunde följa med på en karta i mobilen. Det var lite kul.

När vi äntligen närmade oss Kanarieöarna stack det upp toppar över molnen. Gissar att det var Teide på Teneriffa vi såg genom molnen, men snö på sidorna. Ganska häftigt att det finns snö så här nära ekvatorn. Fin vy från planet. Ser ni toppen där borta bland molnen? Det är Teide på Teneriffa. Knäppte en bild med Nexusen.
Smidig landning, sen vänta på väskorna jättelänge. Vincents väska var en av de absolut sista som kom. Henrik hade bokat en taxi, visade sig vara en stor minibuss och vi var de enda som skulle åka med. Skönt. Den resan tog 50 minuter. När vi kom fram packade vi upp, bytte om och tog oss ner på stan. Jag var dödshungrig. Vi stannade på mer eller mindre första restaurangen vi såg nere i hamnen. Det var ett typiskt turisttak med trist mat men jag var så jäkla hungrig att jag inte brydde mig. En torr bit Secreto Iberíca och pommes, ingen sås. Var som att vara tillbaka på caminon. Herman verkade nöjd med sin burgare och Henrik gillade sin tonfisk, Vincent fick jättekonstigt tillbehör till sin oxfilé, de smakade bara olja ungefär som min köttbit.

Efter maten köpte jag en keps och Herman ett par flipflop, Henrik och  Vincent investerade i solbrillor. Sen tog vi en liten promenad i hamnen ut till fyren. Jag stannade och tog en bild på hamnkontoret i byn som får vara dagen bild. Fin liten by det här, vi får upptäcka resten av den de övriga dagarna. Jag ser fram emot en promenad upp i bergen.
Sen lite shopping på ett supermarket innan vi nu skuttar i säng kl 20:55. De andra har ätit lite kvällsfika men jag känner mig helt slut och orkar bara inte fixa något, tog en kopp te. Behöver sova.

När vi anlände glömde jag bort att Henrik hade med sin iPad så jag sa att 6 wifienheter räckte. Det gjorde nu att jag blev utan på min dator så alla inlägg får väl vara liggande tills vi kommer hem om jag inte kan fjäska till mig en enhet till.